Förra veckan lämnade Alexander Pärleros Framgångspodden, en av Sveriges största podcasts, mediebolaget Bauer Media för Acast. Men det första avsnittet som Framgångspodden släppte tillsammans med Acast skapade en hård mediestorm.
Avsnittet som upprörde en stor del av svenska folket, handlade om vaccination under coronapandemin. Acast bestämde sig i samband med detta att man inte kommer att ta bort avsnittet, men att man har stängt av all annonsering för att "skydda sina annonsörer".
Vi har valt att deaktivera reklamen i just det här avsnittet mot bakgrund av att innehållet i dagsläget kan uppfattas som kontroversiellt, sade Acast i torsdags.
I ett mejl till Resumé förklarar Acast att man som poddbolag inte tar några aktiva beslut gällande innehållet i företagets anslutna podcasts, eftersom det är ett beslut som helt och hållet ligger hos kreatören själv.
Med det sagt har Acast naturligtvis ett ansvar att reagera – vilket vi har en bestämd process för – i händelse av att innehåll bedöms som olagligt eller på annat sätt strider mot våra riktlinjer. Det händer att Acast beslutar att ta bort innehåll som publiceras via vår plattform. Detta är dock en bedömning som görs från fall till fall och i detta specifika fall ser vi i nuläget ingen grund till att ta bort innehållet.
Resumé har även kontaktat en av Framgångspoddens sponsorer som svarade att man "har noterat diskussionen kring Framgångspodden". Företaget förklarade att man alltid utvärderar sina partnerskap regelbundet, "så som man gör i affärsmässiga samarbeten".