ANNONS

Acast om Framgångspoddens avsnitt: "Har naturligtvis ett ansvar att reagera"

ANNONS

Förra veckan lÀmnade Alexander PÀrleros Framgångspodden, en av Sveriges största podcasts, mediebolaget Bauer Media för Acast. Men det första avsnittet som Framgångspodden slÀppte tillsammans med Acast skapade en hård mediestorm.

Avsnittet som upprörde en stor del av svenska folket, handlade om vaccination under coronapandemin. Acast bestÀmde sig i samband med detta att man inte kommer att ta bort avsnittet, men att man har stÀngt av all annonsering för att "skydda sina annonsörer".

Vi har valt att deaktivera reklamen i just det hÀr avsnittet mot bakgrund av att innehållet i dagslÀget kan uppfattas som kontroversiellt, sade Acast i torsdags.

I ett mejl till Resumé förklarar Acast att man som poddbolag inte tar några aktiva beslut gÀllande innehållet i företagets anslutna podcasts, eftersom det Àr ett beslut som helt och hållet ligger hos kreatören sjÀlv.

Med det sagt har Acast naturligtvis ett ansvar att reagera – vilket vi har en bestÀmd process för – i hÀndelse av att innehÃ¥ll bedöms som olagligt eller pÃ¥ annat sÀtt strider mot vÃ¥ra riktlinjer. Det hÀnder att Acast beslutar att ta bort innehÃ¥ll som publiceras via vÃ¥r plattform. Detta Àr dock en bedömning som görs frÃ¥n fall till fall och i detta specifika fall ser vi i nulÀget ingen grund till att ta bort innehÃ¥llet.

Resumé har Àven kontaktat en av Framgångspoddens sponsorer som svarade att man "har noterat diskussionen kring Framgångspodden". Företaget förklarade att man alltid utvÀrderar sina partnerskap regelbundet, "så som man gör i affÀrsmÀssiga samarbeten".

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se