Varje besökare till din butik har allt som oftast kostat dig pengar eller en massa hårt slit. Då är det inte läge att ha produktsidor som slösar bort allt det hårda jobbet. Det är upp till dig att skapa en användarupplevelse som ger besökaren vad de behöver för att bli en kund.
Här finner du sju knep för att få ut mer av dina produktsidor och ger insikt i vad som gör dem bättre. Allt kanske inte funkar för just din butik men det finns nog en del lärdomar för de flesta.
1. Ta bort allt lull-lull
Man kanske inte är säker på vad det är som skapar affärer, eller inte riktigt vet vilken information som är viktig. Men ibland händer det att man gör produktsidan onödigt rörig och fullspäckad med information och funktioner som inte behövs.
Det är upp till dig att göra produktsidan så enkel som möjligt. Viss information och en del funktioner bör självklart finnas med men de får inte vara i vägen för din försäljning.
2. Tydlighet (calls-to-action)
Det är viktigt att kunden inte blir förvirrad. Ha tydliga ”lägg i varukorgen” och ”gå till kassan”-knappar. En klar fördel är att göra dem till just knappar, det är det man som kund letar efter instinktivt. Att ha textlänkar eller andra element kan skapa förvirring vid precis fel tidpunkt. De får gärna sticka ut lite från övriga element så att de blir extra tydliga för besökaren.
3. Hastigheten är viktig
En produktsida måste laddas snabbt. Sidor som laggar ger ett dåligt intryck och gör att kunden tappar tålamodet, båda alternativen är konverteringsdödare. Skippa alltför överdesignade sidor och håll det simpelt så att de laddar snabbt och svarar ännu snabbare.
4. Grymma produktbilder
Se till att ha flera produktbilder och se till att de är riktigt bra. Något som är särskilt viktigt om du säljer teknikprylar, kläder eller inredning. Ge kunden en uppfattning om vad de ska köpa genom att ta bilder från olika vinklar. Kunden ska inte behöva gå till en fysisk butik för att få en känsla för produkten, risken är då att du tappar köpet.
Det finns även butiker som låter sina kunder ladda upp egna bilder. De kan vara av sämre kvalité men kan visa produkten på ett sätt som kunderna själva vill se.
5. Ha rätt information
Du måste se till att ha relevant information på din produktsida. Saker som pris, leveransalternativ, tillgänglighet, storlekar och färger. Helt enkelt det som krävs för just dina produkter. Det viktigaste är grunderna och belysa det som är viktigt.
Det kan även vara en bra idé att ha en ”läs mer”-länk för de som vill djupdyka lite extra. Då slipper man en alltför lång text på själva produktsidan.
6. Bygg kundernas förtroende
Minska beslutsångest och skapa förtroende genom att beskriva produktens kvalitet, dimensionering, leverans och regler för retur. Visa recensioner och omdömen från andra kunder som har köpt produkten, Den bästa säljtexten är den en nöjd kund skriver.
7. Ge alternativ
Nära skjuter ingen hare är inget resultat du vill ha vid köptillfället. Vad händer om dina besökare skulle ha köpt en digital bildram om det bara hade ett laddningsbart batteri, eller 16 gigabytes minne istället för 8?
Att visa relaterade eller liknande produkter på ett lättillgängligt sätt kan leda till att fler besökare slutför ett köp.
Dags att sätta ihop allt
Dina produktsidor kan vara det som gör att du lyckas eller inte, så se till att skapa en upplevelse som omvandlar så många besökare som möjligt till kunder. Genom att experimentera och testa, gärna med några av ovanstående knep kommer du att kunna identifiera just de saker som konverterar.
Har ni några fler bra tips där ute så får ni gärna dela mer er i kommentarerna.
Tänk även på att e-handel och design inte är någon exakt vetenskap. Ett bra exempel är framgångsrika Lings Cars i Storbritannien. En sida som förmodligen bryter de flesta regler. I kaoset levererar den dock fortfarande rätt information och försöker bygga kundernas förtroende.
Källa: kissmetrics