Att reglera influencers arbete på sociala medier ligger högt upp på agendan hos ASA, The Advertising Standards Authority, som är en brittisk motsvarighet till svenska Reklamombudsmannen. Så sent som i förra veckan skrev vi om att brittiska politiker vill lagstifta märkning av bilder, som publiceras på sociala medier, som har redigerats.
Och i somras lanserade branschorganisationen en ny sida på sin sajt där influencers, som bryter mot lokala marknadsföringsregler, hängs ut. De som hamnar på sidan är profiler som upprepade gånger misslyckats med att reklammarkera annonssamarbeten, trots flera varningar. Syftet med sajten är att företag som kanske funderar på att anlita en influencer ska kunna se vilka profiler som "inte är lämpliga att arbeta med".
Nu tar ASA nästa steg i kampen mot influencers som "vägrar" göra rätt. Organisationen lanserar nu nämligen annonskampanjer på Instagram, riktade mot influencers följare, som ska uppmärksamma att profilerna bryter mot reklammärknings-reglerna. De profiler som ingår i kampanjerna är de som trots uthängning på ASA:s sajt fortfarande inte märker ut sina reklamsamarbeten. Det rapporterar Marketing Week.
Det är en minoritet av influencers som återkommande misslyckas med att reklammärka sitt innehåll. Det är viktigt att deras följare får veta att profilerna bryter mot reglerna, säger Shahriar Coupal, director of advertising policy and practice på ASA, i en kommentar.
Vi gör ett nytt försök och använder riktade annonser, till att upplysa om sex sociala mediepersonligheter som bryter mot reglerna. Vi riktar annonserna mot samma målgrupp som de vill påverka.
Om annonserna inte ger någon effekt kommer ASA att i nästa steg ta bort, i samarbete med plattformarna, profilernas innehåll från sociala medier samt anmäla profilerna till landets myndigheter - något som i sin tur kan leda till böter.