Omsättningen minskade med 4 procent till drygt 9,3 miljarder kronor och resultatet backade till 16 miljoner, vilket kan jämföras med 219 miljoner under samma period förra året. Så ser siffrorna ut i PostNords kvartalsrapport för januari-mars, som släpptes i dag.
E-handeln räddade situationen
Tappet på fyra procent förklaras av den fortsatta nedgången i koncernens brevvolym, och situationen beskrivs som värre i Danmark än i Sverige.
- Till viss del kompenseras detta av den fortsatt kraftiga tillväxten inom e-handeln med en volymökning för koncernen under kvartalet avseende B2C paketen med 10 procent, skriver PostNords VD Håkan Ericsson i en kommentar.
I PostNords pressmeddelande framgår det att företaget ser positivt på hur den ekonomiska situationen har utvecklats under det senaste kvartalet, och meddelar att “transformeringen för hållbar lönsamhet fortsätter”.
- Kvalitetsarbetet har givit resultat och vi håller åter en hög kvalitet. Den omfattande transformationen av vår danska verksamhet pågår och samtidigt genomförs ytterligare anpassningar av koncernens administrativa kostnader, skriver Håkan Ericsson.
Frimärkspriset kan höjas till 10 kr
Det är inte direkt någon nyhet att PostNord har haft det lite kämpigt med finanserna i den stora omställning från brev till paket som den ökande e-handeln har fört med sig. För samtidigt som verksamheten i allt större utsträckning handlar om att hantera paket ingår det fortfarande i den statligt ägda logistikjättens uppdrag att dela ut brev till adresser över hela Sverige.
En affärsmodell som helt enkelt verkar vara svår att få ihop - och nu tar PostNord i med hårdhandskarna genom att höja priserna på inrikes frimärken. Enligt en artikel av SVT Nyheter handlar det om en “chockhöjning”, vilket förstås i så fall får konsekvenser för de e-handlare som skickar med vanligt porto. PostNords VD Håkan Ericsson säger till kanalen att han tror att de troligtvis kommer att börja med en höjning till 8 kronor, och han utesluter inte att priset för ett frimärke inom några år kan komma att ligga på 10 kronor.
- Jag kommer inte spekulera i vart portot kommer att ligga inom några år, men nog kommer det att bli dyrare i framtiden, säger han till SVT Nyheter.
"Transformerar med fokus på e-handeln"
Enligt SVT höjde PostNord priset på inrikes frimärken till 7 kronor den 1 april i år, och även förra året höjdes priserna på bland annat tjänsten “Skicka Lätt”, som används av många mindre e-handlare.
Enligt Håkan Ericsson är en ny - och förhoppningsvis mer flexibel - postlag helt nödvändig för att PostNord ska kunna anpassa sina kostnader på ett bättre sätt. I pressmeddelandet heter det att den nuvarande affärsmodellen har “utmanats i grunden”.
- PostNords strategiska inriktning är att transformera verksamheten till en nordisk konkurrenskraftig logistik- och kommunikationskoncern med starkt fokus på den växande e-handeln. Vi arbetar för närvarande med att etablera en ny produktionsmodell i Danmark, ytterligare reducera koncernens administrativa kostnader med över en miljard kronor samt att förbereda för att snabbt kunna implementera den nya svenska postregleringen när den träder i kraft.