Nu presenterar TikTok hur det har gått för företag, varumärken och e-handlare i Norden under 2021. Mer exakt har man kikat på lokal statistik som avslöjar vilka inlägg som har fått mest uppmärksamhet, och nu presenterar man några som "omfamnat TikTok-känslan för att nå en ny publik".
I år har många varumärken i Norden spridit glädje på TikTok och bidragit till kreativitet på plattformen. De har påmint oss om vikten av att vara autentiska i kontakten med vårt community och har dessutom engagerat en global publik. 2021 var året som TikTok blev platsen för "måste ha"-produkter och varumärken som communityt älskar, säger Liv Sandberg, Managing Director Global Business Solutions på TikTok Nordics, i ett pressmeddelande.
Enligt Tiktok har interaktiva kampanjer där varumärken och användare skapar innehåll tillsammans varit ett mycket uppskattat kampanjformat. Rakhyvelsföretaget Estrid och glassföretaget 3 Vänner är två exempel som lyckats extra bra i år, enligt plattformen.
Estrid visar verkligen hur samskapande engagerar Tiktoks community. Sedan maj 2021 har Estrid bjudit in kreatörer att göra takeovers på företagets TikTok- konto. Detta har resulterat i över 300 000 följare, och över 10 miljoner visningar på de mest framgångsrika klippen. Och sedan betalda "in feed"-kampanjer blev tillgängliga i Sverige har Estrid använt sig av funktionen och experimenterat med olika målgrupper, tillvägagångssätt och annonsmaterial.
Estrids strategi går ut på att använda populära videos från kreatörers takeovers till att skapa "Spark Ads" i kombination med "Collection Ads". Att kombinera organisk närvaro med betalda annonser har varit en framgångsrik strategi som för närvarande ger fantastiska resultat - och framförallt, bidrar till communityt med kreativitet och autentiskt innehåll.
Nyckeln till framgång stavas engagerande innehåll, skriver Tiktok. Att bara producera content för att "det ska komma ut något" är inte lika effektfullt på plattformen. Det finns ett stort värde i att "lära sig communityts språk" och att förstå vad som får användarna att bli engagerade.
Nedan ger Tiktok exempel på fem varumärken som lyckats väl i år:
Modeföretaget NA-KD har genom att ta vara på nya trender och samarbeta med olika kreatörer lyckats öka sin närvaro på Tiktok med över 2,4 miljoner gillamarkeringar på sina videor. NA-KD har parat ihop trendigt innehåll med annonslösningen Spark Ads för att öka sin kännedom på Tiktok.
Spelappen HypeHype skapar instruktionsvideor som är enkla för användarna att förstå. Vad som nästan är ännu mer spännande är att de anordnar livestreamade "Game Jams", där användarna kan skapa eller remixa redan existerande spel i HypeHype-appen för att tävla om att bli de främsta spelskaparna. Dessutom har HypeHype verkligen hittat en personlig tonalitet när de talar med användarna.
Gigantti, Elgigantens finska varumärke, ville öka sitt fokus på gamingprodukter. De har därför konsekvent byggt sin närvaro på Tiktok med ett personligt och underhållande uttryck. Sedan starten i mars i år har @GiganttiGaming fått över 70 000 följare.
Sminkvarumärket Caia Cosmetics har hittat ett sätt att skapa innehåll som både inspirerar och är roligt på samma gång. Genom att utforska olika trender, addera sin egen känsla och kombinera det med Collection Ads och Spark Ads har Caia nått fantastiska framgångar. Framgångar som har resulterat både i försäljning och att relationen med målgruppen på Tiktok har stärkts, vilket hittills har resulterat i 1,4 miljoner gillamarkeringar.
MediaMarkt lanserade, som en del av deras födelsedagskampanj i Sverige, ett kreatörssambarbete som ökade varumärkeskännedomen. Kombinationen av humor, musik och berättelser i deras Tiktok-klipp visade sig vara en riktig hit. Det blir inte mer autentiskt än en livestream och varumärken på plattformen har verkligen bemästrat konsten av liveunderhållning på Tiktok.