Nu har Medieakademin, en ideell förening, presenterat rapporten Maktbarometern. En lista över "vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet", som har presenterats årligen sedan 2017.
I Maktbarometern har man analyserat plattformarna Twitter, Instagram, Facebook och Youtube. Något som vi skrev mer om i en tidigare artikel. Och idag har Medieakademin summerat årets mest populära tweets, Facebookposter och Instagraminlägg sett till engagemang.
Vi bestämde oss för att kika närmare på Instagram-topplistan, som hade kriterierna att inläggen skulle "vara skrivna på svenska av någon från Sverige och inte innehålla marknadsföring". Och de siffror man har gått efter på Instagram är antalet gillaklick och kommentarer.
Det som stack ut i år var, enligt Medieakademin, att de inlägg som fick störst spridning i Sverige inte kom från de konton som har flest följare.
Det är ovanligt att konton som har relativt få följare får så viral spridning, säger Beata Jungselius, ledamot Medieakademin och lektor i informatik, i ett pressmeddelande.
Mest gehör fick i år inlägg kopplade till kärlek och sorg. Det inlägg som landade på förstaplatsen handlade nämligen om artisten Einárs bortgång.
Många ville hitta ett sätt att uttrycka sin sorg och då söktes dessa konton upp, vilket gav den här effekten, fortsätter Beata Jungselius.
Topp 10-listan över de Instagraminlägg som fått mest engagemang under 2021:
- Alexandra Torgrips inlägg om pojkvännen Einárs bortgång.
- Greta Thunbergs inlägg om Sveriges fotbollslandslag.
- Khamzat Chimaevs inlägg där han tackade sin motståndare efter en MMA-match.
- Greta Thunbergs inlägg om coronavirusets spridning.
- Lena Nilssons inlägg om sin son Einárs död.
- Edvin Rydings inlägg där han frågar "vad?".
- Victor Lindelöfs inlägg om sin stolthet.
- Victor Lindelöfs inlägg om sin nyfödda son.
- Carina Berg visade upp sitt tredje barn.
- Pernilla Wahlgren hittade kärleken igen.