Minns du eventet Nordic eCommerce Summit? Fram till för nĂ¥got Ă¥r sedan anordnades eventet varje Ă¥r i Stockholm pĂ¥ vĂ¥ren och i Malmö pĂ¥ hösten, och bjöd vid bĂ¥da tillfällen pĂ¥ en lĂ¥ng rad svenska och internationella talare.
Senast konferensen anordnades var hösten 2017, och sedan dess har Nordic eCommerce Summit lyst med sin frĂ¥nvaro i e-handelns eventkalender. Men nu kan Ehandel.se avslöja att NES gör comeback vĂ¥ren 2020.
Konferensen har nämligen tagits över av det nystartade bolaget Nordic Ecommerce Summit AB.
- Nordic eCommerce Summit var en unik mötesplats som satte handlarna i centrum, och som lade störst vikt vid att erbjuda deltagarna värdefullt innehĂ¥ll. När eventet försvann frĂ¥n kalendern uppstod ett tomrum, säger Jim Löfgren, initiativtagare pĂ¥ Nordic Ecommerce Summit AB, i en kommentar.
"Mycket fokus pĂ¥ mötet"
Om namnet Jim Löfgren lĂ¥ter bekant sĂ¥ är det förmodligen för att han även är VD pĂ¥ e-handelsleverantören Nosto. Jims kollega Carole Ginman, marknadschef för norra Europa hos Nosto, tar samtidigt rollen som marknadschef för det nystartade NES-bolaget.
De bĂ¥da är dock noga med att understryka att Nordic Ecommerce Summit kommer att drivas som ett separat bolag.
- Konferensen ska vara objektiv och inte förknippas med ett visst bolag, säger Carole Ginman till Ehandel.se.
Det nya Nordic Ecommerce Summit kommer att äga rum i april, och inte i maj som tidigare var fallet. Det kommer ocksĂ¥ att bli ett starkt fokus pĂ¥ nätverket och ett bra innehĂ¥ll, lovar Carole Ginman.
- Exakt hur vi kommer att göra detta kommer vi att Ă¥terkomma till efter sommaren, men det kommer att bli mycket fokus pĂ¥ mötet. Alla som är pĂ¥ plats ska känna att dagen gav dem nĂ¥gonting.
- Folk kommer att känna igen sig, men det ska samtidigt ligga i tiden. Det ska passa industrin 2020.
Nordic Ecommerce Awards tillbaka
När NES nästa Ă¥r arrangeras i Stockholm kommer programmet att omfatta bĂ¥de dagen och kvällen, och i sedvanlig ordning kommer priset Nordic Ecommerce Awards att delas ut under middagen.
- Det finns en stark innovationskraft i Norden som förtjänar att lyftas fram. Därför kommer vi naturligtvis även Ă¥terinföra Nordic Ecommerce Awards, för att verkligen belysa de aktörer som driver utvecklingen framĂ¥t och sätta deras prestationer i ett internationellt perspektiv, säger Jim Löfgren.
Nordic Ecommerce Knowledge, som tidigare drev NES, arbetade även med bland annat "mystery shopper"-undersökningar, men varken dem eller en konferens i Malmö är nĂ¥got som det i dagsläget finns nĂ¥gra planer pĂ¥ att Ă¥terinföra.