Problemet med ID-kapningar är tyvärr välkänt för de flesta inom e-handeln. Tidigare i år kunde vi rapportera om ett fall som faktiskt lett till en fällande dom, men det vanligaste är dessvärre att bedragarna går fria.
LÄS ÄVEN: Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han
När Dagens Nyheter för någon månad sedan rapporterade att 1 200 ID-kapningar hade anmälts under mars månad, pekades betalaktören Klarna ut som ett av de företag som hade utnyttjas av personer med oärliga avsikter.
LÄS ÄVEN: 1 200 ID-kapningar online på en månad: "Svårt att göra något åt"
I samband med det bjöds Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski in till regeringskansliet för en diskussion om hur det växande problemet med ID-bedrägerier kan motarbetas. I går var Siemiatkowski på plats för att träffa civil- och konsumentminister Ardalan Shekarabi och finansmarknadsminister Per Bolund, och nu har han skrivit om besöket i ett inlägg på Klarnas hemsida.
- Jag är tacksam över både inbjudan och mötet i sig, för det var ett väldigt bra och konstruktivt möte. Vi fick tillfälle att diskutera de här viktiga frågorna, vilka utmaningarna är och vad som kan och bör göras för att komma tillrätta med dem, inleder han.
"Finns ibland en negativ bild av Klarna"
Mötet handlade både om ID-kapningar och om problemen med överskuldsättning hos konsumenter, där Klarna också har fått medial uppmärksamhet.
LÄS ÄVEN: Skulle bli tydligare - nu anklagas Klarna för att vilseleda
- Det finns ibland en negativ bild av Klarna just i relation till skuldsättning, och den bilden tycker jag är viktigt att få kommentera. Faktum är att Klarna i flera år förbättrat både arbetet och statistiken när det gäller fakturor som inte betalas i tid, och som går vidare till både påminnelseavgift, inkasso och betalningsförelägganden.
Klarnas vd menar att konsumtionslånen ökade när det nya bolånetaket och amorteringskravet infördes.
- Här finns flera vägar framåt. En väg skulle vara att införa ett räntetak, som också tar hänsyn till alla avgifter som tas ut. Jag tror också att det skulle behövas mer utbildningsinsatser, exempelvis hos barn till föräldrar som är skuldsatta eftersom problemet tenderar att gå i arv. Kanske har vi alla ett ansvar här, inte bara det offentliga. Att rikta informationsinsatser i områden som har skuldsättningsproblematik enligt Kronofogden skulle kunna vara en möjlighet, skriver Sebastian Siemiatkowski.