Svenska Gummihuset AB hävdar i en reklamfilm att de besöks av miljoner svenskar på sin sajt. Någonting de nu har fått bakläxa för från Reklamombudsmannen.
Filmen blev nyligen fälld för att vara vilseledande för konsumenter. Motiveringen från Reklamombudsmannen löd att “reklamfilmen sannolikt ger en genomsnittskonsument intryck av att annonsörens webbplats har besökts av flera miljoner svenskar”.
Reklamen anmäldes av en privatperson som menar att företagets påstående om att deras sajt skulle vara besökt av miljontals svenskar inte är trovärdigt.
Kan inte bevisa antalet besökare
Enligt Svenska Gummihuset AB hade deras sajt 1 707 562 unika besökare från år 2016-2018. Detta enligt siffror som de hämtat från Google Analytics.
- Sammanlagt genom åren har gummihuset.se haft ett besöksantal på minst tio miljoner unika besökare, hävdar annonsören i en kommentar till RO.
Antalet besökare på sajten överstiger visserligen en miljon, sammanräknat på tre år. Däremot menar Reklamombudsmannen att det inte går att bevisa att varje besökare är en enskild individ. Svenska Gummihuset AB anses därför inte kunna styrka att deras webbplats har besökts av miljontals personer.