Det nya e-handelsbolaget Golden Vagance är ett mix-and-match koncept där man kan välja att matcha badkläder med solglasögon, skapat av grundarna till Ideal of Sweden.
- För oss hör solglasögon och badkläder ihop, men så ser det inte ut idag och kanske beror det på den historiska exponeringen inom retail, där produkter alltid separeras. Detta vill vi ändra på genom att bygga vår egen verklighet online och skapa ett nytt segment i form av ”sunwear” och vi har ett grymt team på plats för att göra det, säger Christoffer Johansson, vd för Golden Vagance, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel
Fokus på hållbarhet
Då skalmen på bågarna går att byta ut, bidrar detta också till ett hållbarhetstänk. I stället för att köpa flera par solglasögon för att få dem att matcha till sina badkläder, kan man uppdatera det par som man har.
- Förutom att de kan anpassa sin stil, eller matcha sina solglasögon och badkläder, kan de också välja en mer hållbar lösning för en billigare peng istället för att köpa ett par nya bågar för variationens skull, säger Christoffer Johansson.
Satsar på att bli globala
Golden Vagance kommer framförallt allt att sälja sina produkter i Sverige och Tyskland, men kommer att satsa på att bli globala.
- Vår ambition är i dagsläget att bygga en stark grund i Skandinavien och Tyskland för att på sikt kunna leverera Golden Vagances produkter till resten av världen. Vi vill bli det självklara valet av brand när solen lyser och vi har en rad produkter i åtanke för framtiden som går hand i hand med vårt koncept, säger Christoffer Johansson.
Bakom varumärket står Joachim Lindström och Filip Ummer som tidigare har startat mobilskalsmärket Ideal of Sweden. Tillsammans med Christoffer Johansson utgör de bolagets tre grundare.