Livsstilsvarumärket Henri Lloyd meddelar att man satsar allt på e-handeln. De brittiska varumärket, som numera ägs av svenska Aligro Group, skär nu ned på 80 procent av den totala fysiska återförsäljarverksamheten.
- Vi såg en jättemöjlighet till förbättring och har nu byggt om bolaget från grunden. Logotypen har fått en ny design, samtidigt som vi tagit till vara på de klassiska kärnvärdena som varumärket blivit älskat för. Framförallt så har vi med transformerat bolaget till ett digitalt varumärke, säger Magnus Liljeblad, vd på Henri Lloyd, i ett pressmeddelande.
Alla butiker försvinner dock inte utan vissa flaggskeppsbutiker i Storbritannien kommer att finnas kvar.
- Övergången från fysisk till digital verksamhet har varit ett strategiskt val för att återigen positionera varumärket i premiumsegmentet. Man kommer istället satsa på ett noga utvalt antal fysiska nyckelaktörer, skriver företaget.
E-handeln i centrum
Satsningen på det digitala ska dock vara genomgående och företaget har bland annat tagit hjälp av den svenska plattformen Centra och byrån Grebban för att nå ut i världen. E-handeln ska nu stå i centrum för företaget. Henri Lloyd kommer att återlanseras globalt under 2019 och redan nu kan man e-handla utvalda plagg på henrilloyd.com.
- Siten är byggd och designad för att klara av en aggressiv och global multikanalslansering från start, meddelar Henri Lloyd.