ANNONS

H&M: "Accelererar vår omni-strategi och transformation"

H&M: "Accelererar vår omni-strategi och transformation"

Ser inga gränser mellan virtuell och fysisk shopping.

ANNONS

Sedan den första Hennes-butiken öppnade i Västerås 1947, har företaget transformerats ordentligt ett par gånger. Idag är H&M en global modejätte som satsar hårt på sin omnikanal. 

Förra årets omsättning landade på 210,4 miljarder kronor, och e-handeln stod för 14,5 procent. Under det fjärde kvartalet 2018 satsade bolaget rejält på sin onlineverksamhet, vilket märktes speciellt när tre nya logistikcenter öppnades under perioden. Enligt H&M kommer de nya lagren att möjliggöra en utökad kapacitet framför allt för onlineverksamheten.

LÄS ÄVEN: H&M omsatte 30 miljarder kronor i sin e-handel

Flexibel shoppingupplevelse

För en stark omnikanal krävs det en bra förbindelse mellan den fysiska shoppingen och den på nätet. I H&M:s fall har företaget satsat på att ständigt utveckla sin app, som ska gynna kundens shoppingupplevelse oavsett om den handlar i butik eller online. 

– H&M vill erbjuda kunderna en relevant och flexibel shoppingupplevelse som gör det enkelt att röra sig mellan butik och online. Det är ett löpande arbete som vi ständigt utvecklar tillsammans med våra kunder - i takt med att deras efterfråga och behov utvecklas, berättar Johanna Dahl, kommunikationschef på H&M Sverige, för Ehandel.se.

Sedan förra året har företaget introducerat en rad olika digitala funktioner och tjänster. Enligt H&M:s tidigare uttalanden ska de accelerera omni-strategin och transformationen ännu mer under 2019. Och H&M:s app har under den senaste tiden blivit mer och mer "omni-anpassad".

LÄS ÄVEN: H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp 

Appen innehåller, sedan någon månad tillbaka, ett så kallat "In-Store Mode". Genom att aktivera det nya läget kan man till exempel få information om vilka plagg som finns tillgängliga i just den butiken man befinner sig i.

"Feedbacken är väldigt positiv"

In-Store Mode erbjuder olika funktioner; "Skanna" och "Textsök" för att antigen ordsöka eller skanna av prislappen på ett plagg i butik och få information om tillgängliga storlekar och färger - både i butik och online, "Visuell Sök" som öppnar upp mobilkameran och låter personen ta ett foto av ett plagg på galge, på en person eller ladda upp en bild från kamerarullen för att automatiskt hitta plagget i appen eller visa ett liknande. 

– Vi kan se att våra digitala features uppskattas av våra kunder. Det är många som använder funktionerna och feedbacken vi har fått är väldigt positiv. Vi är glada att kunna erbjuda en flexibel och inspirerande shoppingupplevelse då vi har sett en efterfrågan på det, säger Johanna Dahl och fortsätter:

– Men vi kan dessvärre inte kommentera hur det har påverkat vår försäljning då vi är ett börsnoterat företag, men vi ser att våra kunder gillar dessa funktioner och vi ser fram emot att fortsätta arbeta med detta, för att hitta features som känns rätt i tiden och som våra kunder efterfrågar.

Mycket nytt på kort tid

Förutom omni-funktionerna har företaget bland annat lanserat H&M Member, en ny version av H&M Club. Nyligen startade H&M också ett helt nytt shoppingkoncept med en tillhörande plattform, Itsapark.com. Sajten är menad att drivas av en modeintresserad community.

LÄS ÄVEN: H&M testar en ny shoppingsajt baserad på Instagram

Idén är att man ska tagga @Itsapark under sin bild på Instagram för att den ska hamna på Itsapark.com. Det personen har på sig på bilden länkas på sidan och kategoriseras så att sajtens användare kan söka efter produkter, bli inspirerade av andras bilder och köpa produkterna direkt genom sidan. Sedan var modejätten även en av de första att hoppa på Instagram Checkout.

LÄS ÄVEN: H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

På tal om appar så lanserade H&M även en helt ny app, Perfect fit, som med hjälp av AI-teknik ska låta kunden ”prova” plagget i mobilen och på så vis minska antalet returer. Och troligtvis fann företaget stor potential i just AI-teknik eftersom H&M nyligen välkomnade Danica Kragic Jensfelt, professor och forskare inom robotik och artificiell intelligens, in i bolagets styrelse. Danicas forskning och expertis ska hjälpa H&M med att möta kundernas nya förväntningar. 

LÄS ÄVEN: H&M tar in professor i robotik och AI i styrelsen 

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se