Från slutet av sommaren till och med den sista oktober gick Bianca Ingrossos kampanj för Coop varm i TV och i sociala medier. Filmen är en PR-satsning för Coops tjänst Scan & Pay, och tittaren får följa influencern när hon handlar i en av företagets butiker.
Nu har det gått en tid sedan kampanjen avslutades och Coops marknadschef Johan Öhlin är redo att sammanfatta resultatet.
Vi är jättenöjda med kampanjen. Vi har fått väldigt positiv feedback från både kunder och medarbetare och kampanjen har blivit väldigt väl omskriven i media, där bedömningen är att vi på Coop kommunicerar på ett väldigt modernt och attraktivt sätt kontra vad våra konkurrenter gör, säger han till vår systersajt Ehandel.
Precis som Coop hade hoppats på ledde kampanjen till att fler valde att betala med tjänsten Scan & Pay.
Det vi ser är att antalet köp via Scan & Pay ökade med 50 procent från den 1 augusti till den 31 oktober, så det är otroligt bra. Fler har laddat ner appen och den får ett väldigt högt gillande bland alla målgrupper men framför allt bland dem i åldersgruppen 25 till 34 år.
Satsningen med Bianca Ingrosso är Coops första samarbete med en större influencer, men företaget stänger inte dörren för att arbeta mer med influencer marketing framöver.
Vi tycker att det här är ett jätteintressant sätt att kommunicera på men det måste vara relevant. I det här fallet bygger filmen på att tittaren först tror att Bianca tar bilder på sig själv men sen förstår man att hon betalar med Scan & Pay.
För oss är det viktigt att samarbetet fungerar på ett bra sätt och att det kan tillföra något till varumärket och till våra medlemmar.
Coop har tidigare sagt att de valde Bianca Ingrosso för att de ville ha en influencer som är välkänd i flera åldersgrupper, och man såg därför positivt på att hon hade medverkat i TV-produktioner som Talang och Wahlgrens värld.
Enligt uppgift ska influencern ha gett samarbetet med Coop ett gott betyg.
Vi har hört från hennes management team att hon är väldigt nöjd med kampanjen, säger Johan Öhlin.