Hudvårdsvarumärket Under Your Skin lanserades år 2017 och ända från start har bolaget haft stora framgångar. Företaget tar fram egna hudvårdsprodukter av naturliga ingredienser och producerar dem i Sverige. I början fokuserade man på att rikta sig mot B2B-kunder, men valde snabbt att bredda sig och gå ut mot konsument också. Och det var då varumärket tog fart.
Under förra året slog man 3,5 miljoner kronor i omsättning och gick med vinst, samtidigt som e-handelsprofilen Fedja Porobic klev in i bolaget som delägare. Och i år taktar företaget att omsätta över 20 miljoner kronor, vilket är en ökning med 500 procent.
Men vad gör Under Your Skin så unika? Företaget grundades av Lovisa Hahn och hennes mamma Christina, men allt började egentligen under en resa i Asien.
Jag hade under en tid haft hormonstörningar och läkarna berättade att östrogentillskott var den bästa vägen att gå. Men när jag började läsa på om detta blev jag förvånad över alla eventuella biverkningar. Så tillsammans med min mamma bestämde vi oss för att åka till ett holistiskt retreat i Himalaya, som behandlar problem likt dessa med ayurvedisk filosofi. Efter tre veckor på retreatet kom mensen, som tidigare uteblivit, tillbaka vilket blev ett kvitto på att behandlingarna hade fungerat. Under veckorna i Himalaya öppnades våra ögon för en inre och yttre balans, och mamma och jag pratade mycket om hur det yttre påverkar oss – det vi äter men också det vi sätter på huden, berättar vd:n Lovisa Hahn för Influens.se.
Hemma slog hon upp badrumsskåpet och började rensa. Lovisa berättar att hon blev chockad när hon började läsa varje innehållsförteckning på sina produkter.
När jag googlade varje litet ord i ingredienslistan blev jag förvånad – behövs verkligen alla dessa syntetiska kemikalierna i produkterna? Vad gör de med kroppen? Kort därefter började mamma och jag kika på naturliga och ekologiska varumärken. Men vi saknade något som kändes premium, väldesignat och utan att tumma på innehållet.
Så Lovisa och Christina tog saken i egna händer och under 2018 var den första produktserien ute, som togs väl emot av marknaden.
I år kommer ni att öka 500 procent. Hur lyckas man med det?
Det är dels tack vare att våra produkter är eftertraktade och att våra lojala kunder sprider ordet om vårt varumärke, men det beror även på en aggressiv marknadsföringsstrategi. Vi har ständigt provat nya koncept och idéer.
Under Your Skin har kört på med allt från digitalannonsering till en större satsning på SEO, Tiktok och Google Ads. Men man har även vågat sig på influencer marketing för första gången.
Vi har lanserat nya samarbeten varje månad hela året och bara i oktober vågade vi satsa nästan en halv miljon på influencers, vilket jag aldrig hade vågat bara för några månader sedan.
Hur många och vilka profiler handlar det om?
Vi har tidigare haft drygt fem till tio samarbeten i månaden, men i oktober skalade vi upp till 38 samarbeten. Främst för att det är så tätt inpå vår högsäsong, säger Lovisa och fortästter:
Vi gillar att arbeta med medelstora influencers och satsa på diversifiering. Några som vi har arbetat med är Carolina Gynning, Melina Criborn, "Queen Feyli", "Showbonden" Susanna, Lovisa Karlsson känd som "Laki" och Amanda Ekberg som driver "Fixa Formen".
Varför vågade ni inte satsa på influencer marketing tidigare?
Tidigare har vi varit rädda för att satsa på profiler som kanske inte passar för vår målgrupp då vi inte har haft tillräcklig data, men ju mer vi har vågat prova oss fram desto större kunskap har vi också fått om våra kunder vilket har varit värdefullt.
Hur ser er startegi ut nu när ni väljer profiler att jobba med?
Vi tittar på att nå en för oss ny målgrupp och driva "kall" trafik så gott det går. Självklart finns det en overlap mellan influencers och influencers, men vi försöker att hålla den så låg som möjligt och istället arbeta med influencers långsiktigt. Det bygger en trovärdighet både för oss, influencern och målgruppen.
Vi satsar mycket på Instagram-Stories och gärna personliga erfarenheter. Vi brukar låta profilerna testa våra produkter i flera veckor, ibland månader, innan det blir ett officiellt samarbete. Detta just för att vi vet att trovärdigheten är det allra viktigaste inom hår- och hudvård. Det syns i princip direkt om personen inte använder eller har erfarenhet av produkterna och då faller hela samarbetet direkt. Vi tar även min tid som grundare för att prata med dem vi bokar kontinuerligt för vi tror på den genuina relationen mellan varumärket och influencern, och inte bara i en lång briefmall.
Finns det något annat ni kan tipsa om att undvika?
Korta samarbeten och influencers som inte har riktigt engagemang, vilket vi ser rätt fort om vi tittar på typen av kommentarer som flödar i inläggen. Är det människor som genuint är intresserade av produkterna i bakgrunden? Stilen eller något annat? Eller är det andra mindre influencers som pushar med hjärt-emojis och positiva budskap i korta meningar? Det gör rätt stor skillnad även i resultatet senare.
Och nu är vi inne i nästan alla e-handlares största försäljningsperiod - Black Friday- och julklappsperioden. Målet är att slå alla tidigare försäljningsrekord och sälja för cirka 8 miljoner kronor, avslöjar Lovisa.
Lyckas man krossa de 20 miljoner som man riktat in sig på, så är nästa mål nå en omsättning på mellan 45 och 50 miljoner under 2022.
Vi ska nå detta genom att gå in på nya marknader och även utveckla nya produkter som vi vet kommer att bli banbrytande eftersom de är helt olika från allt på marknaden, säger Lovisa.
Och hur kommer er influencer-satsning att se ut framåt?
Vi kommer troligtvis att fortsätta arbeta på samma sätt i Sverige och eventuellt boka ett handfull större influencers och använda dem som ambassadörer. Vi kommer däremot börja utöka våra bokningar utanför Sverige och gå mot södra Europa där priserna inte riktigt hunnit öka i lika snabb takt. Ett samarbete i Sverige med någon av de vi nämnde kostar mellan 15 till 45 000 kronor, och du kan få en ungefär tio till tjugo gånger så stor influencer i södra Europa för samma pris, avslutar Lovisa Hahn.