ANNONS

Givmild jul när e-handlarna delar med sig

Givmild jul när e-handlarna delar med sig
E-handlarna skänker till personer i alla åldrar

Välgörenhet för både yngre och äldre.

ANNONS

Julen handlar inte bara om att sälja och att få, utan även om att ge. Det har flertalet e-handlare tagit fasta på och under de senaste veckorna har vi på Ehandel.se informerats om diverse välgörenhetsprojekt från ett antal olika håll.

Lägger paket under granen

Till och med den 18 december har Jollyroom en julgran stående i sitt showroom i Göteborg. Under den kan företagets kunder och personal lägga julklappar, som sedan kommer att skänkas till Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus och Ronald McDonald Hus i Göteborg.

- Vi har samarbetat med Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus och Ronald McDonald Hus tidigare och tycker att de gör ett helt fantastiskt och viktigt arbete. Självklart vill vi, tillsammans med våra kunder, skänka lite extra omtanke och julglädje under denna period, säger Terese Fernbring, personalchef på Jollyroom, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Jollyrooms all time high - 100 miljoner under Black Week

Jollyroom själva kommer även att bidra med ett antal paket.

- Eftersom Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus samt Ronald McDonalds Hus enbart kan ta emot en viss mängd gåvor, så beror antalet helt på hur mycket våra kunder skänker. Men vi tänker oss cirka 60 julklappar, till ett värde av cirka 25 000 kronor, förklarar Jollyrooms marknadskoordinator Martina Enebrand, när vi mejlar för att fråga om saken.

Sjänker till Alzheimerfonden

Men det är inte bara barn i behov av vård som kommer att få ta del av e-handlarnas goda vilja. I andra änden av skalan hittar vi nämligen Ankar Senior, som meddelar att de inleder ett samarbete med Alzheimerfonden. Det kommer dock att pågå även efter julen.

LÄS ÄVEN: Stark start för Ankar Senior: "Har fått enormt fin respons" 

Ambitionen är att bidra till att “bryta den sociala stigmatiseringen kring alzheimer och andra demenssjukdomar”. Ankar Senior, som säljer kläder särskilt anpassade för seniorer, kommer framöver att skänka 30 kronor per sålt plagg till förmån för drabbade av bland annat Alzheimers sjukdom.

- Vi har sett hur våra föräldrars självförtroende och självkänsla ökar och att de blir märkbart bättre bemötta när de är välklädda och känner sig bekväma i de kläder de bär, säger Niklas Ankar, vd för Ankar Senior i en kommentar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se