ANNONS

Miljardbolag köper upp svensk modekedja

Miljardbolag köper upp svensk modekedja
Henrik Hultman, vd på Best of Brands

"En spännande tillväxt online".

ANNONS

Efter att ha tillsatt en ny vd och skaffat sig ett nytt lager är modebutikskedjan Best of Brands redo för nästa stora steg. I dag meddelar nämligen företaget att det har köpts upp av Reach for the Stars-koncernen, som äger bolag som tillsammans omsätter 2,5 miljarder kronor och har 2 700 anställda.

Tar in ny vd - igen

I samband med uppköpet tar Best of Brands även in en ny vd i Henrik Hultman, som tar över bara ett par månader efter att den förre vd:n Andreas Giambanco tillsattes. 

LÄS ÄVEN: Efter ny vd satsar Best of Brands på nytt lager

Utöver Best of Brands har Reach for the Stars även köpt Friberg Herr och Dam AB, som har butiker i Jönköping och Värnamo. Nu slås de båda förvärvade verksamheterna ihop.

- Dessa butikskedjor har en bred målgrupp, duktig personal och bra citylägen i detaljhandeln. Vi ser en spännande tillväxt inte bara i butikerna utan även online. Det här är en enormt viktig marknadsplats för våra varumärken och kunder och vi ska förvalta den väl, säger Stefan Alvarsson, huvudägare för Reach for the Stars, i ett pressmeddelande.

En snabbt växande e-handel

Best of Brands beskrivs i pressmeddelandet som “en av Sveriges största kedjor för märkeskläder, med en sedan 2011 blomstrande e-handel”.

- Vi har en fantastisk stomme att bygga kring: personalen, vårt starka varumärke, våra butiker, vårt stora urval av produkter, och vår snabbt växande e-handel. Det kommer att bli en spännande resa att driva denna utveckling vidare och stärka Best of Brands, säger Henrik Hultman, nytillträdd vd för företaget.

Best of Brands nya ägare planerar att “fortsätta stärka Best of Brands varumärke”, och att genomföra insatser för att sänka bolagets kostnader.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se