Nya lokaler, bristande bemanning och byte av frakttjänst. Det har varit ett händelserikt år hos Bluebox, som nu har rapporterat in sina siffror för verksamhetsåret 2016/2017.
LÄS ÄVEN: Veteranen Bluebox storsatsar med nya lokaler
Men mödan och besväret har lönat sig - företaget kan nämligen meddela att resultatet efter finansnetto nådde över 1,9 miljoner kronor, vilket är mer än en dubbling från samma siffra förra året. Samtidigt nådde omsättningen nära 29 miljoner kronor, vilket dock är något lägre än året före.
- Under bokslutsåret 2015/2016 bytte vi lokaler, och hade en stor flyttrea för att tömma lagret så mycket som möjligt innan flytten. Det drev också upp omsättningen, men lönsamheten var sämre, både på grund av rean och engångskostnader som uppstod i samband med flytten, berättar medgrundaren Charlotta Lannerheim i ett mejl till Ehandel.se.
- Vi tappade lite i försäljning 2016/2017 då vi var underbemannade, bland annat på grund av föräldraledighet i marknadsgänget, under stora delar av året. Vilket tyvärr blev ganska påtagligt allt eftersom. Men vi är på banan igen nu, som tur var! Tjohoo! fortsätter hon.
Grundarna Nick Johnson och Charlotta Lannerheim tillsammans med kollegor på Bluebox
Vill inte priskriga
Under det senaste verksamhetsåret, som för Bluebox del tog slut den 30 juni i år, har företaget, som Charlotta Lannerheim uttrycker det, “tweakat ett par saker”. Till exempel har bolaget lämnat PostNord-tjänsten MyPack till förmån för Varubrev, vilket ska ha minskat fraktkostnaderna. Bluebox har också valt bort att ha rea, vilket ska ha inneburit mindre försäljning men ett bättre resultat.
- För övrigt fortsätter vi att fokusera på att hitta produkter som vi kan sälja med bra marginal, och slippa priskriga med. Priskrigandet är trevligt för konsumenten, men för oss som handlare är det hela tiden en balansgång mellan bra och dålig lönsamhet och att vara eller att inte vara prismässigt konkurrenskraftiga. Vi har sedan starten fokuserat på att växa med lönsamhet, så att växa i rekordfart har inte varit högsta prioritet för oss. Men självklart är lönsamhet, MED en bra tillväxt det vi allra helst ser, skriver Charlotta Lannerheim.
För lite kärlek till Norge
För ungefär två år sedan valde Bluebox att expandera till Norge, som företaget då beskrev som “en väldigt spännande marknad”.
LÄS ÄVEN: Presentbutiken Bluebox.se tar steget in i Norge
Hur har det gått för er verksamhet i grannlandet?
- Försäljningen via vår norska sajt var lite trögstartad. Annonseringen har varit dyrare än i Sverige, och dessutom gett sämre avkastning. Något som också gjort att vi har prioriterat Sverige när vi varit underbemannade. Norge har inte riktigt fått den kärlek det förtjänar, kan man säga!
- Men vi har laddat om i höst och det verkar ha lossat de senaste månaderna, så vi är hoppfulla att få ordentlig snurr på Norge under 2018!
BF-fix ger försäljning till normalpris
Under årets Black Friday valde Bluebox att satsa på kraftigare rea på utvalda varor, istället för att ha en lägre procents prissänkning på hela sortimentet, och Charlotta Lannerheim är spänd på att se hur den nya strategin kommer att påverka årets julhandel som helhet.
- Vår teori är att kunderna passade på att handla de varor de ändå tänkt handla när vi körde rabatt på hela sortimentet, och att det till viss del skadade julhandeln efter det. Detta år hade vi minskad försäljning på själva Black Friday, men ökad försäljning efter, när folk fortsätter att handla toppsäljarna till normalpris. Vi hoppas att det fortsätter så!