ANNONS

Svängig start men ny e-handel ska täppa till hålen

Svängig start men ny e-handel ska täppa till hålen
Maria Richardsson ser tillbaka på tre lärorika månader

Nordic Kind om det saknade utbudet.

ANNONS

I slutet av sommaren slog nyheten ner som en bomb: Nordic Design Collective skulle stängas den sista augusti och ersättas av Nordic Kind, som slog upp porten den 1 september. Precis som tidigare handlade det om att sälja produkter från nordiska formgivare, men marknadsplatsmodellen skulle skrotas och sortimentet skulle förfinas.

LÄS ÄVEN: NDC nu nerstängt: "Tvivlar inte på att det var rätt beslut"

Nu har Nordic Kind varit igång i drygt tre månader, och företagets vd Maria Richardsson berättar för Ehandel.se om den första tiden med den nya e-handeln.

- Det har varit ett par väldigt lärorika månader. Praktiskt sett har allt fungerat kanonbra och det är många som har sagt att de gillar vårt nya koncept, säger hon.

"Har gått lite segare än vi hade hoppats på"

Men ofta kan nya projekt även innebära oförutsedda utmaningar och Nordic Kind är inget undantag.

- Förändringar är läskigt och även om man har en massa data att luta sig mot kan det vara svårt att förutse hur förändringar ska tas emot, säger Maria Richardsson.

Mer konkret handlar det för Nordic Kinds del om att försäljningen inte riktigt har nått de nivåer som bolaget hade sett framför sig.

- Det har gått lite segare än vi hade hoppats på. Jag tror fortfarande att det var helt rätt att lämna marknadsplatsen bakom oss, men det kommer nog att ta lite längre tid än vad vi trodde från början att få genomslag för den nya modellen.

När Nordic Kind lanserades den 1 september i år drog företaget ner antalet samarbeten med formgivare från 170 till ungefär 40. Det ledde till att en del kunder saknade varor och formgivare som försvunnit, och Nordic Kind har sedan starten svarat på en hel del frågor om vart olika produkter har tagit vägen.

Ny posterbutik med fler formgivare

En lösningen blev att lansera ytterligare en ny e-handel, och i mitten av november såg Nordic Poster Collective dagens ljus. I den har företaget samlat posters från ett större antal formgivare.

- Vi märkte att en del kunder saknade det bredare sortimentet, och då framför allt inom posters. Vi har ju ändå en bred databas med olika formgivare och valde därför att samla många av dem på en ny sajt, säger Maria Richardsson.

Men även om Nordic Poster Collective kanske för tankarna till Nordic Design Collective, som alltså var namnet på den numera nedstängda marknadsplatsen, är det nya draget absolut inte fråga om en ny marknadsplats, försäkrar Maria Richardsson.

Hanterar produktion och logistik

Den nya e-handeln trycker kundernas posters på beställning och skickar sedan ut beställningarna till de väntande kunderna. Oavsett hur många formgivare kunden handlar från, ska allt alltså kunna skickas i samma order. Hos Nordic Design Collective skickade varje formgivare sin order själv, vilket ledde till att kunderna enligt Maria Richardsson inte fick någon bra köpupplevelse.

Hon medger att det kan finnas fördelar med marknadsplatser - som till exempel att kunderna får ett större utbud - men tror också att det är fokuset på logistiklösningar som har fått konceptet att fungera hos till exempel Amazon. Det är det dock ingen svensk aktör som har lyckats med, anser hon.

- Om man tänker att en marknadsplats innebär att många leverantörer säljer på samma plattform så är det ur kundens perspektiv en jättedålig upplevelse. Jag hade inte startat en ny marknadsplats där formgivarna ska skicka själva, säger Maria Richardsson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se