Sommaren 2015 påbörjade Cervera sin resa mot ett e-handelssystem som skulle knyta samman kanalerna. Hösten 2016 tog satsningen ytterligare ett steg och ett helt nytt butikskoncept lanserades. Varma färger, funktionsindelad varuläggning och omnikanal-skärmar i butiker ingick i konceptet.
"Kunderna efterfrågar upplevelsen"
Sex butiker har infört det nya konceptet och nu är det dags för nummer sju i skaran - vilket blir företagets flaggskeppsbutik på Sveavägen i Stockholm.
- Det har blivit tydligt att det våra kunder efterfrågar i våra butiker inte bara är produkterna, utan upplevelsen. Man vill både inspireras och informeras. Detta genomsyrar såklart butiken på Sveavägen som exempelvis har utrustats med ett coffee corner och som tydligare visar upp våra mervärdestjänster, säger Cerveras VD Johan Junehed i ett pressmeddelande.
Kan lämna in knivar för slipning
Som en del av omnikonceptet ska kunderna också kunna få hjälp av en personal shopper, lämna in sina knivar för slipning eller till och med boka en matlagningskurs på plats i butiken.
Och Johan Junhet menar att det faktum att kunderna i omni-butikerna nu kan nå hela sortimentet via de digitala köpstationerna, är en del av framtiden.
- Omnihandeln är väldigt viktig för oss och självklart innebär det att bjuda in hela onlinesortimentet i de fysiska butikerna. Genom våra digitala skärmar beställer kunderna snabbt och enkelt varor från onlinebutiken som de antingen får hemskickade eller kostnadsfritt levererade till butiken. Många uppskattar dessutom möjligheten få sina produkter vackert inslagna i butiken när de hämtar ut dem, säger han.
Butik blev matlagningsstation
Så sent som i mars infördes konceptet på butiken Ringen Centrums köpcentrum i Stockholm, som även omvandlats till en renodlad matlagningsbutik.
Totalt har Cervera idag 72 butiker runt om i landet och ägare är Accent Equity.