Under veckorna som ledde upp mot Black Friday blev det allt tydligare att alla inte var inställda på att slå försäljningsrekord under dagen. För medan en del e-handlare tävlade om att slå varandra på fingrarna med erbjudanden och kampanjer, fanns det andra som helt enkelt satte ner foten och vägrade att delta.
Motståndet kunde visa sig genom att man istället för att kampanja valde att skänka till välgörenhet, att man inte gjorde något alls, att man höll stängt butiken - eller att man lanserade en alternativ kampanj.
LÄS ÄVEN: Bojkottar Black Friday igen - vill istället bidra till rent vatten
Ny sajt drog 9 000 sidvisningar
En av dem som satsade på det sistnämnda var gänget bakom uppropet #WhiteMonday, som ville få konsumenterna att handla second hand-varor hellre än nya prylar. Artikeln om White Monday blev veckans mest lästa här på Ehandel.se och nu kan vi meddela att intresset för det nya greppet var stort även på andra håll. Enligt initiativtagarna på Repamera.se hade kampanjens hemsida WhiteMonday.se kommit upp i 4 500 sessioner och över 9 000 sidvisningar när Black Friday gick av stapeln i fredags.
LÄS ÄVEN: Vägrar bidra till köphets - skapar motpol till Black Friday
- Vi blev verkligen jätteglada över den fina respons som vi fått! Och ja, jäklar vad White Monday spridits och frågan om cirkulär ekonomi har lyfts, skriver Sofie Olsson på Repamera i ett mejl till Ehandel.se.
White Monday inföll dock inte på Black Friday, utan på måndagen den 20:e november. Initiativet ska enligt Sofie Olsson ha lyfts på minst ett 15-tal bloggar och flera politiker har valt att uppmärksamma kampanjen. Bland dem finns Sara Richert (MP), kommunalråd i Örebro, och kulturministern Alice Bah, som ska ha velat göra dagen till ett återkommande event.
- Vi var på plats i TV4 Nyhetsmorgon och pratade om initativet #whitemonday. Kulturminister Alice Bah kom upp till oss efter sändning, hon gillade verkligen initiativet och ville göra White Monday till en återkommande dag - varje vecka.
Tusen delningar på Facebook
Facebook-eventet “White Monday” ska fram till i fredags ha delats 184 gånger och nått 67 000 unika användare. Hemsidan Whitemonday.se ska ha delats över tusen gånger på Facebook.
I kampanjen White Monday deltog totalt 28 företag, bland annat Myrorna och Sellpy, som alla är verksamma inom det som brukar kallas cirkulär ekonomi. Istället för att rea ut nya produkter har de under sin kampanjdag haft erbjudanden på secondhandprodukter och tjänster som till exempel lagning av gamla kläder.