Årets Black Friday blev en rejäl succé för KitchenTime, som mer än tredubblade sin försäljning under dagen. Totalt ökade företaget försäljningen med 240 procent, vilket alltså är 3,4 gånger mer än under Black Friday 2016.
- Ja, det blev ett ordentligt tryck! Försäljningen överträffade alla förväntningar. Och det är extra kul att vår nya logistik klarade trycket, skriver Joel Falck till Ehandel.se.
220 000 besökte sajten
Han uppger att företaget har som policy att inte släppa exakta försäljningssiffror före bokslutet, men uppger att antalet besökare på sajten under dagen var massivt.
- Vi hade 220 000 besökare under Black Friday, skriver Joel Falck.
Robotlager kraftprövades
Och just när det gäller logistiken, så blev årets Black Friday en kraftprövning. Vi har tidigare kunnat berätta att företaget investerat 30 miljoner i sitt robotlager. I somras hölls invigningen och i fredags ska den nya logistiken ha prövats med mer än tio gånger högre volymer än under en normal försäljningsdag.
LÄS ÄVEN: KitchenTime investerar 30 miljoner i robotlager
Trots de stora beställningsvolymerna ska många leveranser ha kunnat ske snabbt, enligt företaget. De kunder som beställde hemleverans till Stockholm med omnejd samt till Uppsala, kunde om beställningen lades innan klockan 13, få leveransen samma kväll. Övriga som beställt varor från företaget under helgen uppges kunna förvänta sig sina leveranser under den kommande veckan.
Egna varumärket storsäljare
Totalt ska 7500 olika artiklar ha sålts under fredagen och särskilt populära blev varor från KitchenTimes egna varumärke Nordwik.
- Det känns självklart otroligt kul med detta resultat. Det blir ett kvitto på att den starka laginsats som gjorts av hela företaget varit framgångsrik. Nu skyltar vi om fullt ut till julklappsbutik, men vi tror att det med tanke på det höga snittordervärdet under Black Friday nog slank med en och annan julklapp till kunden själv också, gissar Joel Flack.