Runt tvĂ¥tiden igĂ¥r hade amerikanerna redan spenderat 1,52 miljarder dollar pĂ¥ vad som är startsträckan till Black Friday, det vill säga torsdagens Thanksgiving. Detta enligt siffror frĂ¥n Adobe som ska mäta 80 procent av de allra största handlarna i USA. Försäljningstillväxten fram till igĂ¥r ligger pĂ¥ runt 17 procent.
- Thanksgiving kommer att bli en rekordstor shoppingdag. Konverteringen över hela brädet ser en dubbelsiffriga tillväxt, och vi ser det fortsätta under hela veckan, eftersom vi förväntar oss att Black Friday och Cyber Monday ska dra in mest pengar, säger Mickey Mericle, vp marknadsföring och kundinsikt pĂ¥ Adobe.
Faktum är dock att e-handeln i landet omsatt en miljard dollar varje dag sedan den 1 november 2017. Och enligt Adobes prognos sĂ¥ kommer det att bli 18 dagar denna julhandel som kommer att passera 2 miljarder dollar i online-försäljning.
Dagens Black Friday är förstĂ¥s en av dessa dagar. Prognosen för hela julhandeln ligger, enligt Adobe, pĂ¥ 107,4 miljarder dollar i försäljning vilket i sĂ¥ fall skulle innebära en tillväxt pĂ¥ nära 14 procent, jämfört med i fjol.