När vuxenbutiken Lastbryggan firade sin 22-årsdag med att lansera en ny sajt som bland annat var responsiv, dröjde det inte länge förrän företagets dittills ganska knappa tillväxt fick ordentlig fart. I juni kunde vi rapportera att omsättningen hade ökat med 20 procent under de senaste tio månaderna.
LÄS ÄVEN: Vuxenbutikens nya shop gav rejäl tillväxtökning
Missade precis målet
Nu presenterar den anrika e-handlaren sina siffror för hela det senaste räkenskapsåret, som för Lastbryggans del pågick från den 1 juli 2016 till den 30 juni 2017. Omsättningen för hela året landade på knappt 9,7 miljoner kronor, vilket är en ökning med 19 procent från året innan.
- Vi nådde (tyvärr) inte upp till 10 miljoner kronor, som var ett högt ställt mål, konstaterar vd:n Mats Karlsson i ett mejl till Ehandel.se.
Vinstmarginal på 10 procent
Men att målet missades med en hårsmån, innebär knappast att gänget på Lastbryggan är besvikna. Tillväxten är som sagt betydligt bättre än de senaste åren, och dessutom har företagets resultat ökat markant till att landa på strax över 1,1 miljon kronor.
- Det mest fantastiska med det nya bokslutet är att den största ökningen är till konsument, och att årets resultat/vinst ökade med nästan 156 procent, skriver Mats Karlsson.
LÄS ÄVEN: Vuxenbutiker - från stor möjlighet till tuff konkurrens
Lastbryggan driver sedan något år tillbaka även en B2B-sajt under namnet Sexgross.se. Tidigare i år berättade Mats Karlsson att 35 procent av företagets försäljning skedde till andra butiker, men nu står det alltså klart att den främsta tillväxten under året ska ha skett i försäljningen till privatpersoner.