Skönhetsgiganten Lyko Group utökar sitt eget varumärke, och börjar sälja egenproducerade nagellack. E-handlaren har förutom det egna varumärket Lyko, sedan tidigare även märket Happy Crazy Mine.
“Kommer att utveckla kategorin över tid”
Framöver så kommer fokuset dock att ligga på det huvudsakliga varumärket, Lyko. Och företagets vd Johanna Hummel menar också att det framöver kommer att komma fler nya produkter inom ramen för detta, utöver nagellack.
- Vi kommer att utveckla kategorin över tid. Jag ser även ett behov av att tydligt definiera i vilka kategorier vi ska återfinnas, samt inom vilken prisbild, skriver hon till Ehandel.se.
“Bidrar till positiv marginal”
Hon menar också att det finns flera fördelar med att ha just egna varumärken.
- Det finns många fördelar med egna varumärken. Vi skapar en unicitet i vårt erbjudande och har möjlighet att erbjuda nischprodukter till bra priser (vilka ofta kan återfinnas hos professionella eller selektiva varumärken). Sedan är det typiskt sett så att egna varumärken också bidrar positivt avseende marginal. Det finns därmed fördelar för såväl kunder som för oss och det är viktigt att kundvärdet ska vara styrande. Med kunden i fokus tenderar övrigt, som exempelvis lönsamhet, att komma av sig självt, skriver Johanna Hummel.
I dagsläget står företagets egna varumärken dock bara för en procent av försäljningen, och det är detta man nu hoppas att kunna utöka. Då måste man också tro på sin produkt, menar Johanna Hummel.
- Sedan är det självklart viktigt att lansera produkter som vi är stolta över och kvalitetsmässigt kan stå bakom, då det alltid finns en risk förknippat med att sätta varumärket som avsändare, avslutar hon.