ANNONS

Succé för ny korttjänst: Kunden vill slippa skriva in nummer

Succé för ny korttjänst: Kunden vill slippa skriva in nummer
Nu behöver man inte längre knappa in alla siffror

Tjänsten som skulle förenkla kortbetalningar har hittills lockat en miljon användare.

ANNONS

I höstas lanserade betalningsaktörerna Nets och DIBS den gemensamma tjänsten “Kom ihåg mig” som syftade till att underlätta för e-handelskonsumenter som vill betala med kort på nätet. Nu meddelar företaget att funktionen har gjort snabb succé - hittills har en miljon betalkort sparats genom den nya tjänsten.

Och utvecklingen verkar gå allt snabbare till DIBS och Nets fördel. Bara under mars månad ska 500 000 av de sparade betalkorten ha tillkommit.

- Vi arbetar intensivt tillsammans med bolagen inom Netsgruppen för att bygga nästa generations betallösningar som kommer att förändra spelplanen för nordisk e-handel, säger DIBS VD Daniel Larsson i ett pressmeddelande.

Behöver bara uppge CVC-kod

Kunder som sparar sina kortnummer behöver bara uppge hela numret en gång och sen finns det sparat oavsett vilken nätbutik han eller hon vänder sig till, så länge butiken är ansluten till någon betalaktör inom Netskoncernen, vilket ungefär 26 000 webbutiker uppges vara. Då behöver kunden bara ange de tre siffrorna på kortets baksida - den så kallade CVC-koden - när det är dags för betalning.

Enligt Nets bidrar metoden med att spara betalkort till ökad konvertering för e-handlarna.

- Vi sätter en ny standard för att betala med kort på nätet som starkt gynnar webbutiker. Denna första tjänst av flera kommande exemplifierar hur vi skapar en enhetlig och unik köpupplevelse för miljoner nordiska konsumenter, säger Asger Hattel, Group Executive Vice President, Merchant Services på Nets.

LÄS ÄVEN: Daniel Larsson tar över och DIBS satsar på e-kassa?

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se