ANNONS

Svagare tillväxt när e-handelns toppsäsong står för dörren

Svagare tillväxt när e-handelns toppsäsong står för dörren

Fler handlar på nätet men antalet e-handelsorder saktar in.

ANNONS

Julhandeln står för dörren, men innan det är dags för årets stora shoppingfest infaller förstås Black Friday. Novembers stora köpdag har på senare tid vid flera tillfällen pekats ut som en anledning till att tillväxten i december minskar, helt enkelt eftersom allt fler väljer att storhandla redan månaden före. 

Ingen hockeyklubbseffekt

I takt med att e-handeln fortsätter att öka totalt sett, sker förstås en rejäl tillväxt varje år i både november och december. Men nu kan vi avslöja att den berömda hockeyklubbs-effekten (som innebär att ökningen plötsligt drar iväg från ganska låga nivåer) ännu lyser med sin frånvaro - åtminstone när det gäller antalet order. E-handelns tillväxt, i procent räknat, blir nämligen allt svagare under november och december.

Men även om tillväxten alltså minskar sker fortfarande en ökning i antalet e-handelsorder.

Enligt Ehandel.se Analytics minskade ordertillväxten för november något i fjol från 23 till 21 procent, och ser i år ut att hamna på betydligt lägre 16 procent. Det innebär alltså att tillväxten saktar in, trots att november enligt uppgift alltså tar en allt större del av julhandeln. 

Prognosen för december månad är att ordertillväxten hamnar på sex procent, vilket är en lika stor ökning som förra året. Då blev dock ökningen svagare än samma månad året innan dess, det vill säga december 2015.

Stämmer med internationella siffror 

Decemberökningen på cirka sex procent sett i antal order går hand i hand med de internationella siffror som fraktleverantören UPS har presenterat. Företaget räknar med att få hantera 750 miljoner paket i december, vilket är en ökning på fem procent jämfört med förra året. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se