Förra året kunde vi berätta om hur flera e-handlare upprördes av gratisplattformen Tictails nya marknadsplats. De kritiska e-handlarna menade att marknadsplatsen var uppbyggd så att Tictail fick 10 procent av inkomsterna från e-handlarnas försäljning.
LÄS ÄVEN: Tictail får kritik för ny marketplace-modell
Ny betallösning lanseras den 15e
Nu har kritiska röster återigen höjts mot Tictail, men den här gången av andra orsaker. Den 15 november lanserar nämligen plattformen en egen betallösning, “Tictail Payments”.
I samband med lanseringen av plattformen, börjar Tictail även att ta ut en fast transaktionsavgift på 3,5 procent, med ett tillägg på två kronor. För dem som tidigare använt ett billigare alternativ kan det röra sig om upp till en fördubbling av transaktionskostnaderna, enligt Breakit, som först skrev om saken.
"Blir galen på tvångsåtgärder"
Flera e-handlare är även kritiska till att förändringarna meddelas med så kort varsel att att de inte hinner byta plattform.
- Alltså... Blir galen på sådana här tvångsåtgärder, som säkert underlättar för kunderna och definitivt är till fördel för Tictail i detta fall, men definitivt tar kontrollen från oss säljare. Jag har haft mailkonversation med dem angående detta, men får bara standardpropaganda om fördelarna som de vill få mig att köpa och inga som helst svar på det jag faktiskt frågar, skriver exempelvis en e-handlare i gruppen.
- Nu från och med den 15 november har man då inget val, utan man måste gå via deras nya betaltjänster med ökade kostnader igen. Håller nu på att sitta och bygga en helt ny sida men tyvärr så tappar man sina Google-sökord, som nu hittas via undertexten på min hemsida, vilket är lika med katastrof, skriver en annan.
"Allt blir samlat"
Även en av Tictails grundare, Birk Jernström (tidigare Nilson), har gett sig in i diskussionen. Han menar att tanken är att Tictail Payments ska erbjuda kunder i hela världen möjligheten att betala med sina lokala betalningsalternativ.
- Allt blir samlat direkt i ditt Tictail dashboard och i månadsrapporter för enklare redovisning, skriver han bland annat i gruppen.
När Ehandel.se kontaktar Tictail skriver Birk Jernström också att han tycker det är tråkigt att det främst är de negativa reaktionerna som kommit i fokus i samband med lanseringen. Han betonar att företaget även har fått mycket positiv respons, samt att han själv varit väldigt aktiv i kommunikationen med kunderna, även utanför Facebook.
- Jag har utöver forumet även haft personliga samtal med kunder under den senaste veckan sedan vi kommunicerade att Tictail Payments officiellt lanseras till alla den 15 november. En stor majoritet av de samtalen har varit otroligt positiva och bevisat att Tictail Payments är en uppskattad uppdatering av vår produkt, skriver Jernström.
10 000 ska ha registrerat lösningen i förväg
Vad gäller kritiken om att de befintliga kunderna inte skulle ha fått tid nog på sig att förbereda sig, menar han att en stor mängd kunder valt att anta erbjudandet att själva aktivera den nya betallösningen, redan den lanseras officiellt om någon vecka.
- Vi kommunicerade denna uppdatering för mindre än en vecka sedan och gav då kunder möjligheten att aktivera Tictail Payments tidigare än den 15 november. Under denna korta period har redan tiotusentals kunder valt att göra just detta och de ser redan otroligt positiva effekter som en följd. Den senaste veckan har deras konvertering ökat med hela 75% tack vare att de nu enkelt kan erbjuda konsumenter kortbetalning, Apple Pay, iDEAL & Sofort - och det är fler betalningsmetoder på gång. Detta, utan att behöva upprätta enskilda avtal med dessa aktörer – allt är tillgängligt direkt i deras nya, omdesignade, dashboard.
Angående den höjda transaktionsavgiften så skriver Birk Jernström att denna påverkas positivt för e-handlarnas del ju mer de säljer.
- Standardavgiften för transaktioner med Tictail Payments är 3.5% + 2kr och vi hanterar därefter kostnaden för de olika betalningslösningar — som varierar kraftigt beroende på var kunden befinner sig, vilket kort de använder eller vilken betalningsmetod de föredrar. Ju mer du säljer desto billigare blir även Tictail Payments. Vi erbjuder redan kunder med högre säljvolym en sänkning av vår transaktionsavgift och välkomnar dessa kunder att höra av sig direkt till oss för att diskutera lösningar som passar just dem.
Birk Jernström skriver också att Tictail kommer att fortsätta att ha en aktiv dialog med sina kunder i syfte att "på bästa sätt ta fram de lösningar, uppdateringar och produkter som de behöver för att växa internationellt."