Ett sätt att hänga med, att vara där de unga kunderna är och att ge inspiration på ett lättsamt sätt. Ungefär så brukar e-handlare som har gett sig in på Snapchat beskriva sina satsningar. Men fortfarande verkar många inte veta hur de ska hantera det sociala mediet med videor som försvinner så snart de har visats.
När vi i juni förra året undersökte hur många e-handlare i Ehandelsindex som på sina sajter flaggade för att de arbetade med Snapchat fann vi nämligen ynka 31 stycken. När vi knappt tio månader senare kollar upp samma sak visar det sig att intresset fortfarande är skralt, även om gänget som ger träff på Snapchat dock har mer än dubblats till 73 butiker.
KidsBrandStore och Skincity är två av de e-handlare som har valt att hoppa på tåget.
- Vi arbetar med Snapchat dels för att det är där våra kunder, det vill säga kidsen, hänger. Sen är vi ett relativt transparent företag och en enda stor familj, så det är en perfekt plats att bjuda in våra kunder och följare. Här kommer dom ännu närmare oss och ser vad som händer "bakom kulisserna", får ta del av alla nyheter innan dom kommer in i butik samt blir en förlängning för vår kundtjänst i snabba frågor om produkter, stiltips eller bara allmänt snack! berättar Jimmy Åhfeldt på KidsBrandStore.
"Avslöjar saker tidigare än vi får"
Han beskriver Snapchat som “kul, enkelt och snabbt”, och att KidsBrandStores strategi på forumet är “ledig, hands-on och flexibel”.
- Men den ska bjuda in alla och ge dom en ärlig, transparent och rolig bild av KidsBrandStore. Vi ska försöka finnas tillgänglig utanför vår kundtjänst ordinarie arbetstid och på ett lättsamt och inspirerande sätt visa vårt sortiment, ge tips och råd, hänga med under våra fotograferingar eller i våra fysiska butiker.
KidsBrandStore låter även modeller och personal ta över företagets Snapchatkonto och använda det till att ge följarna en bredare insik i vad som händer på företaget.
- Men det viktigaste är att vi lyssnar mycket på våra följare och visar upp det som efterfrågas för stunden eller det som för dagen är mest aktuellt och intressant.
Även hos Skincity är ambitionen med Snapchat att ge följarna - som även här ofta är i det yngre åldersspannet - ett mervärde i form av extra innehåll.
- Vi använder även Snapchat till att avslöja saker tidigare än vad vi egentligen får. Till exempel kan vi hinta om en stor kommande lansering innan det egentligen är fullt tillåtet. Vi premierar även våra Snapchatföljare och avslöjar varje veckas helgerbjudanden redan på torsdag kväll på Snapchat. Många gånger finns helgerbjudandet bara i ett begränsat antal så det ger dem möjlighet att vara först till kvarn, säger Annica Forsgren Kjellman, medgrundare på Skincity.
Måste ha rätt känsla för humor
På Snapchat behöver man inte vara så strikt med att följa sitt företags grafiska profil, menar Annica Forsgren Kjellman. Istället kan man med fördel satsa på att vara spontan, rolig och lättsam.
- Som i alla våra kanaler så arbetar vi för att utbilda konsumenten i hudvård, det gäller även Snapchat men här gör vi det mer med ett humoristiskt inslag. Jag får ett leende på läpparna varje gång jag kollar Skincitys Snapchat, det är viktigt att den som sköter kontot har bra känsla för lite underfundig humor, tror jag.
Med alla sociala nätverk som finns tillgängliga kan det förstås vara svårt att veta vilka man ska satsa på och hur man ska agera på olika plattformar. Och ibland kanske det inte heller är fel att välja bort sådant man inte ser ett värde i.
- Jag tror i alla lägen på att finnas där kunden vill inom den målgrupp man bestämt sig för. Vi finns idag på Snapchat, Instagram och Facebook och anser som det är nu att det är där våra kunder vill att vi ska finnas och då gör vi det, avslutar Annica Forsgren Kjellman.