ANNONS

Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika lÄnga processer"

Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika lÄnga processer"
Fyndiq vill slippa lÄnga reklamationsprocesser pÄ billiga produkter

Handlare pÄ Fyndiqs marknadsplats kommer endast att kunna agera i reklamationsÀrenden dÀr varans vÀrde överstiger 200 kronor.

ANNONS

HÀromdagen berÀttade vi att Fyndiq hade sÀnkt fraktpriset frÄn 49 till 9 kronor. I samband med det meddelade vi ocksÄ att marknadsplatsens rutiner för att hantera returer och reklamationer för produkter som understiger 200 kronor skulle Àndras till att Fyndiq automatiskt betalade ut det aktuella beloppet till slutkunden.

I vÄr artikel sade Fyndiqs Chief Supply Officer Tariq Qandil att det dock fortfarande fanns en möjlighet för enskilda handlare att agera i Àrendena, men det Àr felaktigt. Korrekt Àr att det var sÄ tidigare men att den möjligheten nu bara finns kvar ifall produktvÀrdet Àr pÄ mer Àn 200 kronor.

- Det Àr för att beloppet dÄ börjar komma upp i ett högre vÀrde, sÀger han, och tillÀgger att det alltsÄ har blivit ett missförstÄnd.

Hur ser du pÄ risken för att det hÀr skulle kunna utnyttjas av oÀrliga kunder?

- Det stÀmmer att det skulle kunna utnyttjas men vi har koll pÄ alla Àrenden och ser vi ett mönster blockerar vi den kunden. Vi har flera olika variabler som vi kan monitorera, men vi tror inte att det kommer att ske för varor av en sÄ pass lÄg summa.

"Har respekt för att alla inte gillar det hÀr"

Tidigare har det varit möjligt för handlare hos Fyndiq att sjÀlva lÀgga sig i reklamationsprocessen Àven nÀr det handlade om Àrenden om varor för ett lÀgre belopp. Det har enligt Tariq Qandil lett till att Àrendena har hanterats pÄ olika sÀtt, vilket i sin tur har slutat med att slutkunden har fÄtt en negativ köpupplevelse och i vÀrsta fall slutat att handla pÄ Fyndiq.

- VÄra handlare Àr det viktigaste för oss men vi har pÄ vissa sÀtt varit för tillmötesgÄende. Det har lett till lÄnga processer som vi nu inser har skadat oss, och med oss menar jag marknadsplatsen, handlarna och kunden. Det Àr dÀrför vi genomför de hÀr förÀndringarna.

Med lÀgre pris för frakten menar Fyndiq att antalet order kommer att öka, och det innebÀr i sin tur att marknadsplatsen mÄste ha ett mer effektivt sÀtt att hantera returer. Alla som handlar hos Fyndiq ska fÄ samma service, menar marknadsplatsens talesperson, som ocksÄ hÀvdar att de nya reglerna kan leda till att handlarna gör Ànnu bÀttre ifrÄn sig för att undvika returer och reklamationer.

- Jag har full förstÄelse och respekt för att alla kanske inte gillar det hÀr, men nu Àr det upp till oss att bevisa att förÀndringen i stort tillsammans med en ökad försÀljning kommer att vara gynnsam för vÄra handlare. Vi tror pÄ detta till 100 procent, sÀger Tariq Qandil. 

LÄS ÄVEN: Fyndiq sĂ€nker frakten frĂ„n 49 till 9 kronor 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se