Markus Hjelm och Douglas Heidergren träffades redan på dagis. Efter att ha jobbat ihop några år i vuxen ålder, märkte de att människor runt omkring dem plötsligt började få barn. Plötsligt skiftade samtalsämnena med vänner och bekanta till att handla om barnen.
Stor frustration kring barnens kläder
Och många nyblivna föräldrar var frustrerade. Allra störst frustration rådde kring frågan om barnens kläder. Markus och Douglas hörde tre återkommande teman på klagomålen.
- Barnen växer snabbare än kläderna slits.
- Det är dyrt och tidskrävande att ideligen köpa nya kläder.
- Många plagg slängs i soporna helt i onödan och den stora konsumtionen är i längden inte ekologiskt hållbar.
Digital delningsekonomi
Det var ur dessa iakttagelser som en gemensam idé uppstod hos de båda vännerna. 2015 hade de funderat klart och resultatet blev deras första gemensamma företag - CIRQS, som uttalas som cirkus på engelska. Konceptet är en unik e-handelslösning.
- Man kan säga att det är en digital delningsekonomi för barnkläder som bygger på en cirkulär-ekonomisk modell. Prenumeration är ett klurigt ord, men man kan säga att det är ett hållbart sett att äga barnkläder. Vårt erbjudande till föräldrarna är att de betalar månadsvis istället för att köpa allt på ett bräde, säger Douglas Heidergren, VD för CIRQS.
"Vill göra något som känns bra"
Tanken är att barnfamiljer ska kunna betala en månadsavgift och “prenumerera” på barnkläder. CIRQS levererar hem till sina medlemmar över hela Sverige. Urvuxna plagg returneras, tvättas miljövänligt innan de skickas vidare till nästa familj.
- Vi är ganska ensamma om det här konceptet och det är både utmanande och ganska spännande. I våra bakhuvuden har vi alltid känt att vi vill göra nåt som känns bra men sen har det inte vart helt lätt att hitta på en idé som man kan bygga något hållbart av, så det faktiskt funkar. Själva idén måste leva vidare av sig själv, så att säga och det tycker vi att vi har lyckats med nu.
Efter en pilotperiod där de testade affärsidén för ett begränsat antal kunder i Stockholm är de nu “live i hela Sverige”, som Douglas Heidergren säger och nyligen lanserade företaget en ny digital plattform för medlemmarna.
Väljer inte kläder efter kön
Just nu har företaget ett insläpp för nya medlemmar och när man väl är med finns det tre olika val man gör för att få rätt kläder. Storlek på kläderna, färgkombination och storlek på paketet. Det finns fyra färgkategorier; Ice Green, Purple Pink, Red Smoothie och Best of Blue. Eftersom man väljer kläder efter färg och inte efter kön så behöver den som har en pojke som älskar rött inte ta ställning till om de ska fylla i att de vill ha “flick”- eller “pojk”-kläder.
Och vad gäller paketen så finns det två sorter att välja på.
- Det lite mindre paketet heter CIRQS Go och täcker basbehoven. Sen har vi ett större som heter CIRQS 365 och täcker alla årstider och väder hela året om, berättar Douglas Heidergren.
Bägge paketen består av en kombination av nya och återanvända kläder och alla kläder är av märket ISBJÖRN of Sweden, som bland annat är kända för sitt arbete med att skapa hållbara och ekologiska kläder. Något som CIRQS sätter stort värde på.
- ISBJÖRN som företag har helt rätt värderingar och det kände vi passar väldigt bra med vår syn på miljö och konsumtion, säger Douglas Heidergren.
"Prislappen är jätteviktig"
Och i sina många samtal med föräldrar är det en sak som Markus Hjelm och Douglas Heidergren tagit med sig lite extra.
- Vi har förstått att prislappen är jätteviktig. Speciellt när man blir förälder första gången så har man en påfrestande ekonomi i allmänhet. Många föräldrar är noga med att kläderna ska ha hög kvalitet och vara ekologiskt hållbara, men barnen växer snabbt och hög kvalitet är oftast lika med hög prislapp. Då är det många som inte har råd, men så tycker vi inte att det ska behöva vara, säger han.
Därför kostar CIRQS lilla paket 299 kronor och det större en hundring extra.
Litet fokus på marknadsföring
Sedan företaget drog igång för ett och ett halvt år sedan har det vuxit i den takt som Douglas Heidergren förväntat sig. Idag har företaget fler ansökningar om medlemsskap än de kan godkänna för att allt ska fungera rent logistiskt.
Hur många medlemmar det handlar om och exakt vad företaget omsätter vill han inte gå in på, men han säger att de hittills inte behövt jobba så mycket med marknadsföringen.
- Vi har inte lagt så mycket fokus på marknadsföring. Vi har absolut lagt lite tid på sociala medier - främst Facebook och Instagram. Men det som varit bäst för oss är hur ordet sprider sig från förälder till förälder. Istället för att lägga en massa tid på marknadsföring så har vi satsat på att folk ska bli nöjda så att de rekommenderar oss.
Värvning ger gratismånad
För att uppmuntra kunderna till muntliga rekommendationer har företaget istället infört ett system där den som rekommenderar någon annan som blir medlem får en månad gratis på sitt program.
- Sprider man ordet och refererar in 12 stycken medlemmar så har man ett helt år gratis, säger Douglas Heidergren.
Och Douglas Heidergren tycker att det är roligt att ha kunnat förverkliga sin företagsidé.
- Det är en ide som vuxit fram i diskussioner med föräldrar och klart att vi fått hjälp på vägen, men det krävs att någon tar tag i det och nu har vi gjort det, avslutar han.
LÄS ÄVEN: