ANNONS

Linas Matkasse köper upp norskt matkasseföretag

Linas Matkasse köper upp norskt matkasseföretag
Niklas Aronson, VD och grundare av Linas Matkasse

Ska dubbla kundstocken och omsättningen.

ANNONS

Linas Matkasse utökar sin verksamhet i Norden och förra året intog företaget både Finland och Danmark. Nu är det Norges tur.

Ska dubbla omsättning och kundstock

Företagets norska gren Adams Matkasse - ett dotterbolag till Linas Matkasse - går nu ihop med den forna konkurrenten, tillika det norska matkasseföretaget godtlevert.no. Målet är att Linas Matkasse ska dubbla både omsättningen och antalet kunder i Norge.

Fusionen innebär att Linas Matkasse blir hundraprocentig ägare av de båda norska bolagen och affären går igenom förutsatt att det norska konkurrensverket godkänner saken.

- Både Adams Matkasse och Godtlevert.no har en ömsesidig ambition att växa på den norska dagligvarumarknaden. För oss är det här ytterligare ett led mot att bli en långsiktig nordisk aktör. Fusionen i Norge gör den norska marknaden storleksmässigt ungefär likvärdig som den svenska. För åtta år sedan startades Linas Matkasse i mitt vardagsrum där jag tryckte påsarna för hand. Det har från start varit en fantastisk resa som bara fortsätter, säger Linas Matkasses VD Niklas Aronsson i ett pressmeddelande.

Omsätter 700 miljoner tillsammans

Enligt Linas Matkasse ska fusionen vara ett resultat av att både Adams Matkasse och Godtlevert.no sett behovet av att kunna stå sig långsiktigt i den ökande konkurrensen inom norsk dagligvaruhandel.

Ökad konkurrens lär det också bli - sammanslagningen dubblerar företagens gemensamma omsättning till 700 miljoner norska kronor och ger bolagen sammanlagt 60 000 kunder.

Behåller sina egna varumärken

Trots att de norska företagen nu blir helägda av Linas Matkasse så kommer de fortsätta verka under sina separata varumärken och även fortsätta ha sina respektive kunderbjudanden, men Veslemøy Tvedt som är VD på Adams Matkasse menar att utbudet nu kommer kunna öka .

- Det här leder till att vi fortsätter erbjuda produkter med hög kvalitet, direkt från producenten till konkurrenskraftiga priser. Dessutom betyder det att utbudet av produkter kommer öka och valmöjligheterna bli större, säger han.


LÄS MER: Norskt riskkapitalbolag ny delägare i Linas Matkasse

Michell Grönlund