ANNONS

Efter år av väntan - Klarnas och Shopifys integration är här

Efter år av väntan - Klarnas och Shopifys integration är här
Michael Rouse, Chief Commercial Officer på Klarna

Vi har pratat med Klarnas CCO Michael Rouse om den nya integrationen som blir tillgänglig i bland annat USA.

ANNONS

Trots att båda parter säger sig ha arbetat på saken under en längre tid har en officiell integration av Klarna i Shopifys plattform dragit ut på tiden. Men nu ser den evighetslånga kärlekshistorian ut att ha fått ett lyckligt slut.

Nu kan vi nämligen meddela att integrationen slutligen är här - och att den har rullats ut på nio marknader. E-handlare som använder sig av Shopify i USA, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Österrike, Norge, Finland, Danmark eller Nederländerna kan nu automatiskt erbjuda Klarnas betaltjänster till sina kunder.

- Shopify har ett fantastiskt rykte inom e-handeln och vi är jätteglada att vi nu blir partners, säger Michael Rouse, kommersiell chef på Klarna, till Ehandel.se.

Shopifylösning krav för succé i USA

Enligt Michael Rouse är nu “ett tryck på en knapp” allt som behövs för e-handlare med Shopify som vill komma igång med Klarnas tjänster i sina butiker. Han beskriver samarbeten med e-handelsplattformar som viktigt på alla Klarnas marknader, och tillägger att det senaste samarbetet kan få extra effekt i USA.

- Shopify har en stark marknadsnärvaro i USA med tusentals e-handlare på sin plattform. Så om du verkligen vill lyckas i USA på lång sikt krävs det att du har en inbyggd lösning för dem. 

Klarnas nya samarbete innebär att e-handlare i de aktuella länderna, som kanske tidigare fått nöja sig med att tillhandahålla kortbetalning nu också kan erbjuda vad Klarna kallar “mer flexibla” betalsätt. Dessa kan variera från land till land men kan till exempel innebära en samlad betalning en gång i månaden. Klarna lovar samtidigt att stå för eventuella förluster i samband med exempelvis bedrägerier.

Planerar framtiden med nya partnern 

På marknaderna i Europa får kunderna 14 dagar på sig att betala för sitt köp, utan att det kostar dem något extra.

Varför får inte kunderna i USA den möjligheten?

- Att man betalar efter leveransen är ett upplägg som är mer välkänt i Europa, medan det här är vanligare med till exempel avbetalning. Vi har möjligheten att sätta igång detta även i USA, men vi jobbar tillsammans med Shopify och e-handlarna för att hitta ett bra sätt att gå framåt. Just nu känner vi att det här är rätt mix för den här marknaden.

Även hos Shopify verkar man vara nöjd med att integrationen äntligen har kommit på plats.

- Vi letar ständigt efter nya sätt att reducera friktionen i checkouten, och är jätteglada över Klarnas nya erbjudande, säger Mo Hashemi, Senior Product Manager för betalningar på Shopify.

Inom kort kommer vi att publicera en längre intervju med Michael Rouse om Klarnas verksamhet i USA. Missa inte det!

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se