ANNONS

E-handlaren som får kunderna att välja Swish

E-handlaren som får kunderna att välja Swish
Mats Ingelborn har lyckats med det som många strävar efter
Foto: Mats Ingelborns Facebooksida

14 procent av köpen betalas nu via Swish i e-handelsprofilens strumpbutik.

ANNONS

Turerna kring Swish för e-handlare har varit många och snåriga. I somras stängdes tjänsten plötsligt efter diverse problem - utan att e-handlarna hade informerats i förväg. I slutet av januari kunde vi berätta att betaltjänsten är tillbaka och nu verkar det som att de forna problemen lyser med sin frånvaro.

"Vårt tredje vanligaste betalmedel"

Åtminstone om man får tro e-handlaren Mats Ingelborn, som bland annat driver strumbyxesajten Calzessa.com, där många av kunderna nu väljer Swish som betalningsalternativ.

- Den senaste månaden har 14 % av köpen betalats med Swish och är återigen vårt tredje vanligaste betalmedel efter kort (46 %) och faktura (28 %). Som referens kan meddelas att vårt fjärde betalsätt, Paypal, väljs av 12 %, skriver han idag på sin blogg.

Ingelborn konstaterar även att beloppen som kunderna betalar med Swish har ökat rejält sedan förra året och att en snittorder nu ligger i nivå med snittsumman som kunderna betalar via Paypal och kortbetalningar.

"Avgifterna spelar mindre roll"

Allt är dock inte perfekt, en del “administrativa nackdelar” gör fortfarande att processen omfattas av vissa avgifter, enligt Ingelborn.

Han tror dock att det problemet på sikt inte kommer att spela så stor roll.

- Men Swish är smidigt för kunden och kunderna litar på Swish som betaltjänst – så då spelar avgifterna mindre roll, konstaterar Mats Ingelborn.

Mats Ingelborn är även aktuell  i dagarna då han gifter sig i TV.

Michell Grönlund