Slutsålt och fullsatt på det första Gmeet

Slutsålt och fullsatt på det första Gmeet
Jenny Rydhström, Sara Wallin och Susanne Ehnbåge

Succé på Gmeet - som nu får en fortsättning. UPPDATERAD: Nu med bilder.

På den internationella kvinnodagen samlades ett hundratal kvinnor för att uppleva den första upplagan av Gmeet i Göteborg. Eventet, som endast var öppet för kvinnliga deltagare, visade sig bli en populär tillställning. Många kvinnor i branschen ville ta chansen att knyta kontakter med andra kvinnor och de hundra biljetterna hade varenda en gått åt i förväg.

- Det är många som har efterfrågat ett e-handelsevent bara för kvinnor. Intresset har varit stort för att delta och jag upplever att många har fått tillfälle att knyta nya kontakter under dagen, säger Sanna Thurdin, eventchef på Ehandel.se.

Dagen inleddes med en paneldebatt där undertecknad fick chansen att fråga ut Jenny Rydhström på Gents, Sara Wallin från Almi Väst och Susanne Ehnbåge från NetOnNet om deras syn på styrelseuppdrag och deras tips till kvinnor som vill nå toppen av bolagsvärlden.

Samtal med andra besökare

Sedan följde inspirationsföreläsningar med Skincitys Sofia Mellström, Jenny Linder från Bring och entreprenören Pingis Hadenius, som bland annat tyckte att kvinnor kunde bli bättre på att lyfta fram varandra.

Under dagen fanns även flera tillfällen för mingel och nätverkande, något som verkade vara uppskattat bland besökarna.

- Det var bland annat det som var vår förhoppning, att deltagarna faktiskt skulle nätverka med varandra och komma härifrån med nya kontakter, säger Sanna Thurdin.

Bland besökarna var det flera som uppskattade att det bara var kvinnor på plats.

- Jag tror att det är avslappnande. Man vågar gå till varandra och prata på ett annat sätt och ta mer plats, säger Linda Hansson, kundchef på e-handelsleverantören Specter.

E-handelsstudenten Malin Korander har besökt flera e-handelsevent det senaste året men var inte sen att ge Gmeet toppbetyg.

- Det var jättebra mingel. Både stora och små företag. Och det är kul för alla är intresserade av oss studenter, vad vi har lärt oss och så. Det är kul att det är så prestigelöst. Ska jag jämföra det här med andra events så skulle jag säga att det här känns hjärtligare på något sätt.

"En avslappnad stämning"

De i e-handelssammanhang välkända personerna Rebecca Brodd från e-handelsleverantören Contentor och Alexandra Bengtsson från Polarpumpen sade sig ha fått med både inspiration och nya kontakter vid dagens slut.

- Jag tycker framför allt att ni har lyckats med två saker. Dels den avslappnade stämningen och att det har varit intressanta och relevanta talare, säger Rebecca Brodd.

Hur har det märkts att det bara har varit kvinnor på plats?

- Jag tycker inte att det har varit så jättestor skillnad. Det har fortfarande varit kompetens i fokus och e-handeln som ämne som har varit prion, säger Alexandra Bengtsson.

Den som missade chansen att besöka Gmeet får chansen igen nästa år. Efter den lyckade premiärupplagan är det nämligen bestämt att eventet kommer att arrangeras igen 2018.

- Ja, det är det alla frågar mig just nu, om det blir en fortsättning. Och ja, planen är att eventet får en fortsättning. Sen får vi återkomma till exakt hur upplägget blir nästa gång, avslutar Sanna Thurdin.

Bilder från Gmeet Göteborg 2017:

Gmeet Göteborg 2017

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se