I vårt senaste analysbrev kunde vi berätta att september (även om augusti var snäppet starkare) blev en riktig toppenmånad för svensk e-handel. Intäkterna ökade under månaden med 19 procent jämfört med samma månad förra året, och antalet order steg under samma period med hela 24 procent. Samtidigt gjordes 12 procent fler besök i de svenska e-handelsbutikerna jämfört med september året innan.
63% e-handlade i september
Nu presenterar PostNord sina siffror för september, och logistikföretaget kan konstatera att e-handelskonsumtionen under månaden ökade med 16 procent. Totalt ska 63 procent av svenskarna ha e-handlat minst en gång under september månad, vilket PostNord menar är en siffra som har legat stabil under hela året.
- Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året. Däremot ökar alltid andelen inför julen, där bekvämligheten blir än viktigare. Det blir också spännande att se hur mycket större genomslag Black Friday, den stora readagen, får inför julhandeln i år. Jag tror att det kommer bli ett stort rekord, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
Skönhet och hälsa populärt
Mode, skönhetsprodukter och hälsorelaterade varor var enligt PostNord tillsammans med böcker och media de kategorier som gjorde bäst ifrån sig i september. Barnartiklar och leksaker gick det dock sämre för. Jämfört med september 2016 hade dagligvaror, heminredning, möbler och sportartiklar ökat mest. Andelen svenskar som e-handlar från utlandet låg i september på 18 procent.
PostNords siffror kommer från rapporten E-barometern Konsument, som i sin tur uppges bygga på en konsumentundersökning med “cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år”.