De senaste åren har antalet artiklar om Matsmarts tillväxt varit många, även hos oss på Ehandel.se. Det är kanske inte så konstigt, ingen kan förneka att det har gått snabbt och företagets historia har fascinerat många, sedan de startade 2013. Flera har velat investera i idén och omsättningen har periodvis ökat kraftigt.
Men faktum är att företaget hittills inte lyckats gå med plus, något som det dock nu ska bli ändring på.
- På senaste personalfesten var vi 90 personer. Vi fortsätter att fokusera på tillväxten, men självklart ska vi också bli lönsamma på sikt, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.
32 miljoner i förlust
I fjol omsatte företaget närmare 70 miljoner, men visade samtidigt upp ett resultat på minus 32 miljoner kronor.
Hur hanterar ni att gå med förlust?
- Vi investerar i vår tillväxt. Att gå in på nya marknader, som vi gjort i och med lanseringen i Norge och Finland, kostar pengar. Dels i våra system, men också i form av exempelvis marknadsföring. Men med det sagt, så är givetvis lönsamhet ett mål på sikt.
Har ni gjort några omställningar i bolaget för att bli mer lönsamma?
- Vi har drivit Matsmart med hjärta och passion. Det är två viktiga delar av bolaget som vi vill behålla och som tagit oss dit vi är i dag. Samtidigt behöver vi flytta en del av passionen till ett mer datadrivet bolag som ger oss underlag att fatta rätt beslut. Men vi får aldrig tappa passionen och glädjen.
Vill spridas över Norden
Karl Andersson berättar också att företaget efter att ha börjat expandera till resten av Norden, nu hoppas på att kunna spridas till fler grannländer.
- Vi kunde aldrig drömma om att vi skulle få ett sådant fantastiskt mottagande i Finland, så vi har förstått att det finns ett stort intresse för att minska matsvinnet och samtidigt handla till 20-90 procents rabatt. Allt fler inser att helt perfekt mat ska ätas - inte slängas, så det är naturligt för oss att undersöka nya marknader, säger Karl Andersson.