ANNONS

Maria Richardsson om e-handelns dolda sida

Maria Richardsson om e-handelns dolda sida
Maria Richardsson

Krävande kunder och opålitliga leveranser har lett till ett nytt hemligt projekt hos Nordic Design Collective.

ANNONS

Inom e-handelns värld har framgång många gånger varit regel snarare än undantag, och rapporter om årliga omsättningsökningar på uppemot 100 procent hör inte till ovanligheterna.

Nordic Design Collective har ett brutet räkenskapsår som tar slut i sommar, men redan nu berättar grundaren och VD:n Maria Richardsson att någon hundraprocentig tillväxt inte är att vänta. Hon vill gärna slå ett slag för transparens och tycker att det finns ett problem med de positiva utlåtanden som är vanliga inom media.

- Det ger ganska orealistiska förväntningar på alla i branschen. Sen tycker jag nog faktiskt ändå att e-handelsbranschen kanske är bäst på öppenhet och transparens, säger hon.

"Alla har sina problem"

Som exempel på det nämner hon Emeet där deltagarna enligt henne brukar vara bra på att ta upp guld och gröna skogar. Enligt Maria Richardsson är företagande i själva verket som en ständig berg- och dalbana där man ena dagen kan få ett pris och nästa dag behöva ta hand om något som inte fungerar.

- Som företagare är det viktigt att prata om det också i olika sammanhang för att alla som startar på nytt inte ska bli avskräckta och tro att det går såhär bra för alla andra men inte för mig. För så är det ju inte, alla har sina problem.

Maria Richardsson har varit verksam inom e-handeln i åtta år, de första åren med Signerat, och senare med Nordic Design Collective som hon fortfarande driver. I dag har bolaget tre anställda och samarbetar med 170 formgivare, som gör en stor del av jobbet.

Men på senare tid har det blivit allt tydligare för henne att hennes e-handelsföretag är i behov av en uppdatering. De senaste månadernas problem med PostNord har ställt till det för Nordic Design Collective, vars formgivare ofta är småföretagare som skickar brev med frimärken till kunder som inte alltid förstår varför brev som försvunnit inte går att leta upp.

- Det har varit billigast för formgivarna att skicka med frimärken, och nu under sommaren och hösten har det varit så mycket problem med det. Samtidigt har kunderna mycket mer krav nu än de hade tidigare. De har mognat och vet att allt går att spåra, och förväntar sig att det görs också.

Ska förändra verksamheten

Maria Richardsson har de senaste månaderna varit med i Veckans 5 och Expertens Tips på Ehandel.se, men det var ett tag sedan vi belyste hur det egentligen går för hennes företag.

- Jag skulle säga att det går bra men inte fantastiskt. Vi har märkt av en ökande konkurrens under hösten och det i kombination med leveransproblemen har lett till att vi nu håller på att skruva och se över hur vi ska jobba framöver och förändra verksamheten så att vi kan hänga med.

Lite förenklat kan man säga att Nordic Design Collective i dag agerar en form av mellanhand mellan formgivarna och kunderna. Men exakt hur verksamheten kommer att drivas längre fram är ännu inte klart.

Vad är det du ska göra, ändra fraktmodellen?

- Ja, det är ju det vi håller på och tittar på och vi har inte riktigt hittat svaret på det än. Så jag får återkomma om det, säger Maria Richardsson.

Hon tänker sig i alla fall att förändringen, hur den nu än kommer att se ut, ska bli verklighet i år.

- Ja, det hoppas jag verkligen. Vi måste ju klara nästa års julhandel. Jag är en ständig tidsoptimist så jag tror kanske till sommaren.

Ökad konkurrens om e-handelskunderna

Sedan Maria Richardsson började med e-handel har kunderna enligt henne blivit mer mogna, och drar sig inte längre för att till exempel beställa från utländska sajter. Samtidigt har konkurrensen ökat på hemmaplan, och det är svårare att som e-handlare få kundernas uppmärksamhet.

- Det har hänt enormt mycket. Men det är fortfarande människor som köper och säljer saker. Förutsättningarna har förändrats väldigt mycket men kärnan i att köpa och sälja saker är fortfarande densamma.

Vilken är den största utmaningen med att driva e-handel?

- Att nå ut i bruset, tror jag.

Ett sätt för Nordic Design Collective att just nå ut i bruset har varit att vid ett flertal tillfällen öppna popup-butiker. Men även om de tillfälliga butikerna har tillfört värde genom att ge bolaget bättre kontakt med kunderna, känner Maria Richardson inte att hennes företag har hittat den perfekta formen för upplägget än.

"Jättesvårt" med popup

Hon menar att det är lätt att tro att saker mer eller mindre ska sälja sig själva i en fysisk affär, men att det egentligen finns flera avgörande faktorer; man behöver till exempel veta hur man exponerar varorna, hur man bemannar utan att det kostar för mycket samt hur man bemöter kunden på ett bra sätt.

- Jag har fått en helt annan respekt för att driva fysisk butik genom att genomföra de här popup-butikerna. Det är jättesvårt, och det är svårt att göra det ekonomiskt lönsamt, sammanfattar hon.

Men kommer du att fortsätta med popups, även när den hemliga förändringen är genomförd?

- Varje gång jag har gjort en popup har jag sagt “aldrig mer”. Och jag har hittills aldrig hållit det. Så det finns väl en stor risk för att det blir så. Men vi har ingenting inbokat just nu.

Fick beröm för att ha delat med sig

Framöver tänker Maria Richardsson i alla fall fortsätta att dela med sig av både sådant som är bra och sådant som är mindre bra i hennes företag. I samband med en e-handelsträff på E-commerce Park i Helsingborg nyligen lyfte e-handelsprofilen och Emeet-grundaren Peter Höjman fram Maria Richardsson som en av de företagare som bidragit allra mest till den “sharing is caring”-princip som länge varit verklighet inom e-handeln.

För Ehandel.se berättar hon att det fanns en helt annan nybyggaranda när Emeet grundades, vilket förde med sig en vilja att dela med sig och hjälpa varandra framåt.

- Jag tycker att det har förändrats men det är inte så konstigt heller. Branschen har mognat så pass mycket. Sen är nog som sagt e-handeln den bransch där man delar med sig mest. Och om nu Peter tycker att jag har varit med och bidragit till det blir jag ju jättestolt. Det är fantastiskt. Och det är en härlig bransch att vara inom, avslutar Maria Richardsson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se