Från och med idag kan den som önskar beställa sitt snus från Swedish Match på nätet. Företagets nya e-handel är nu tillgänglig för kunderna, som kan välja och vraka i hela sortimentet.
- Vi hoppas såklart på att det ska bli en succé, det är därför vi lanserar e-handeln. Men det är också ett sätt att utöka verksamheten och komma närmare våra konsumenter, säger Marcus Barnden, Digital Manager på Swedish Match till Ehandel.se.
Medveten omnikanalsatsning
Förberedelserna har pågått i cirka ett år och e-handeln är också ett led i en medveten omnikanalsatsning från företagets sida, där tanken är att nätbutiken ska komplettera fysiska butikerna i Stockholm, Göteborg, Strömstad och Åre.
- Det är det naturliga steget efter att vi satsat på egna butiker så är det ett naturligt steg, hela omnikanal-tänket. Initialt erbjuder vi samma sortiment som i butikerna, sen finns en vidareutvecklingspotential, säger Marcus Barnden.
Kan beställa egenblandat snus
Således har man även tagit ett populärt koncept från butikerna med sig in i e-handeln. Den som önskar kan nu beställa sin egen snusblandning på nätet, utifrån 24 olika smaker som kan mixas i olika konstellationer.
- Det är ett väldigt uppskattat koncept i de fysiska butikerna och därför var en av de mest prioriterade funktionerna när vi satte upp e-handeln. Det ska bli väldigt spännande att se konsumenternas reaktion på den digitala kanalen.
Mobile first-sajt
Även när man designat e-handeln har man haft stort fokus på att tänka omnikanal.
- Vi har försökt emulera en butiksupplevelse. Vi har fått väldigt positiv feedback av besöken i våra fysiska butiker och gjort användartester och undersökningar inför lanseringen av e-handeln. Eftersom vi vet att runt 70 procent av våra besökare i dagsläget kommer från mobila enheter, så har vi valt att satsa på en mobile first-sajt, berättar Marcus Barnden.
Sajten erbjuder även en prenumerationstjänst där kunderna efter eget önskemål kan prenumerera på snusleveranser på vecko- eller månadsbasis. Leveranserna kan ske till dörren eller till närmaste ombud och alla beställare måste intyga att de fyllt 18 år.
Hur ska ni upplysa kunderna om er nya e-handel?
- Vår bransch styrs av lagar och regler och vi får inte marknadsföra oss. Vi får förlita oss på att kunderna hittar hit helt enkelt, avslutar Marcus Barnden.