2016 var ett starkt år för ridsportsnätbutiken Horsemeup.se. 16 miljoner i form av nytt riskkapital trillade in när Backing Minds valde att ge sig in i loppet.
Tio tusen nya kunder
Av allt att döma satsade de bokstavligen på rätt häst - vid årets slut kunde Horsemeup konstatera att nätbutikerna i Norge och Sverige ökat sin nettoomsättning med över en tredjedel och fått in 10 000 nya kunder i kundstocken, som numera utgörs av 30 000 hästälskare. Nästan 70 procent av dessa är återkommande kunder.
I början av februari kunde vi även uppmärksamma att företaget rider vidare och starar en systerbutik även i Danmark.
Ny logistikanläggning
Och nu får framgångarna konsekvenser även på hemmaplan. Nu meddelas nämligen att företaget får ett nytt stall - eller om man så vill - en ny logistikanläggning. Hyresavtalet är påskrivet och anläggningen i Västra Frölunda utanför Göteborg kommer att befolkas till sommaren.
- Detta är en ny milstolpe i bolagets historia som kommer att skapa rätt förutsättningar för såväl fortsatt tillväxt som för effektivare logistik och ökad skalbarhet, säger företagets VD Monica Sjösvärd i ett pressmeddelande.
Horsemup.se grundades 2012 och har idag ett sortiment med över 100 000 artiklar i sina nätbutiker.