Ebay har gått ut på gatan och ska öppna upp en butik nära en av Londons finare shoppingstråk, Oxford Street. Butiken kommer vara helt baserad på shopping via QR-koder och det ska finnas 200 produkter att titta på.
Mobiltelefontillverkaren HTC ska även erbjuda låne-mobiler till de som inte har tillgång till en smartphone och kan handla via QR-koder.
"Vi öppnar butiken för att täcka "Super Sunday"-helgen i början av december, som traditionellt sett ser mest antal människor shoppa på nätet", säger Laura Williamson, eBays PR-chef.
Detta är inte helt olikt Walmarts försök med popup-butiker i USA. Skillnaden är att Ebay är mer av en renodlad e-handlare. Ebay är dock inte helt nya inför detta koncept utan har tidigare experimenterat med temporära butiker. Ebays nya popup-butik får oss även att tänka på Tescos försök med shopping via QR-koder i Seouls tunnelbana. Man vill skapa en brygga mellan den fysiska handeln och den på nätet.
Det handlar förstås om att visa upp sig inför de som kanske inte annars hade tänkt på Ebay under julhandeln. Samtidigt är det givetvis bra reklam eftersom vi just nu skriver om det.
Vi tänker också på Katrins inlägg gällande mångfalden på nätet och att få fler att inse e-handelns fördelar. Något som borde vara målet med dessa popup-butiker. Frågan är om shopping via QR-koder är rätt metod för att visa upp e-handelns fördelar.
Källa: econsultancy