Tidigare i dag publicerade vi en lista med de 50 e-handlare i Ehandelsindex som har allra flest följare på Instagram. Listan, som togs ut den 14:e februari, placerade NA-KD som solklar etta med 697 106 följare, vilket var nästan dubbelt så många som tvåan Grandfrank.com.
"Tittar på Daniel Wellington"
Två dagar senare har NA-KD:s följarskara dock vuxit till över 700 000 personer, får vi veta när vi når VD:n Jarno Vanhatapio på telefon.
- Men vi kollar ju på H&M och Daniel Wellington, så jag har inte reflekterat så mycket över det. Vi jobbar hela tiden uppåt, säger han.
NA-KD tog nyligen in 140 miljoner i investering från Northzone och eEquity, och har sedan dess, som Jarno beskriver det, varit nere i gruvan och jobbat för att förbereda “nästa fas av resan”.
- Vi bygger väldigt brett just nu och har ganska lite fokus på omvärlden. Det är extremt mycket som ska göras innan vi tar nästa kliv.
Men etta på Topp 50 är väl ändå något att vara nöjd med?
- Ja, det är klart. Ser man det tidsmässigt så har vi ju nått 700 000 följare efter bara 20 månader som bolag, så då är vi förmodligen bland de snabbaste bolagen. Och tillväxt är en färskvara även i sociala medier.
"Gäller att hela tiden vara relevant"
Jarno Vanhatapio tar upp att det på Instagram inte räcker att ha många följare utan att man också måste ha en hög engagemangsgrad för att få många likes och kommentarer. Det är något han menar att NA-KD har lyckats bra med.
Växer antalet följare lite av sig själv när man väl har nått ett antal följare, eller måste man hela tiden jobba för att nå fler?
- Både ja och nej. Om man gör dåliga saker på Instagram straffas man och om man gör bra saker belönas man. Så det gäller att hela tiden vara relevant, avslutar Jarno Vanhatapio.