ANNONS

27 000 klagomål på e-handlare

27 000 klagomål på e-handlare

E-handelskonflikterna mellan länder ökar.

ANNONS

Minns ni EU:s påhitt med en egen klagomålsplattform för alla nätkonsumenter i Europa? Om du inte länkar till ec.europa.eu/odr i dina köpvillkor bryter du i alla fall mot lagen kan vi meddela.

Nu avslöjar EU att nära 27 000 klagomål kommit in via ODR-plattformen. En sida där kunder kan be om en tvistlösning utan att behöva gå den rättsliga vägen, ungefär som ett digitalt ARN fast för hela EU.

EU för nu statistik över alla klagomål som inkommer på nationell nivå och över gränserna. Kommissionen är duktig på excel och har skapat en matris som visar exakt hur många klagomål som varje land har fått in, samt vilket land klagomålen kom ifrån.

Totalt ligger siffran på 26 836 klagomål i skrivande stund. Svenska e-handlare har dock endast fått 123 klagomål mot sig. Vilket kan jämföras med Tyskland vars e-handlare fått 7 674 klagomål riktade mot sig. Tyskland är dock förstås ett lite större land.

De med mest klagomål mot sig är e-handlare i Tyskland, Storbritannien och Spanien.

Inhemska klagomål är det vanligaste

EU:s fina matris listar även vilka länder som klagat på vilka länder. Exempelvis har svenska konsumenter klagat totalt 207 gånger via ODR-plattformen. 27 av dessa är dock svenska konsumenter som klagat på svenska e-handlare. Tvistlösningsplattformen tillåter även inhemska klagomål.

De inhemska klagomålen är även de allra vanligaste. Nära 62 procent av alla klagomål via EU-plattformen är inom landet. Strax över 38 procent är över gränserna, alltså ett land som klagat på ett annat lands nätbutik.

Så vilka länder klagar mest på Sverige? Det vill förmodligen alla veta.

Storbritannien är det land som mest klagar på svenska e-handlare. Totalt är det 27 klagomål från brittiska konsumenter mot svenska e-handlare, lika många klagomål som vi hade inom landet. Tvåa på listan är Tyskland med 19 klagomål mot oss, tätt följt av Spanien med 18 klagomål.

Om 27 000 klagomål är värt arbetet som EU lagt ner på plattformen återstår att se men denna statistik borde framöver kunna ge underlag för olika former av beslut. Om man slår ut klagomålen per capita bör det gå att dra en hel del slutsatser om e-handeln i landet. EU har även en flik för “rapporter” som dock är tom i dagsläget. De verkar alltså planera att gå djupare i denna “tvistdata” framöver.

LÄS ÄVEN: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se