De i e-handelssammanhang flitigt omnämnda aktörerna Apotea och Elgiganten står båda som finalister i PostNords tävling PostNord Logistics Award. Priset ska i år delas ut för femtonde gången och syftar till att uppmärksamma företag som gjort något innovativt och effektivt på logistikområdet.
- E-handelsbolaget Apotea utmanar apoteksbranschen och bygger sin snabba, lönsamma tillväxt genom en innovativ och effektiv logistik och varuförsörjning som skapar förutsättningar för låga priser, ett stort sortiment, hög tillgänglighet och snabba leveranser – allt med kunden i fokus. Etiska, sociala och miljömässiga aspekter genomsyrar Apoteas utvecklingsarbete och utgör grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet, låter nomineringen för Apotea.
"Tar stor hänsyn till miljö- och arbetsförhållanden"
Den motivering som Elgiganten har fått är inte sämre:
- Elgiganten växer snabbt på den hårt konkurrensutsatta och stagnerande marknaden för hemelektronik. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är deras logistik som är högt prioriterad i företagets strategi. En logistik som präglas av nytänkande, effektivitet och som tar stor hänsyn till miljö och arbetsförhållanden.
Apotea och Elgiganten har dessutom konkurrens från vinimportören Oenoforos och MECA, som säljer produkter till bilverkstäder.
Vem som tar hem det prestigefyllda PostNord-priset, som tidigare år har gått till bland andra Adlibris och Dustin, står klart den 16 mars då vinnaren kommer att tillkännages på ett logistikseminarium på PostNords huvudkontor. I juryn sitter bland annat forskare och företagsledare.
LĂ„S Ă„VEN: Apotea om prisregnet - sĂĄ blev vi bäst pĂĄ e-handelÂ