Fraktgiganten DHL planerar att sätta upp ytterligare 200 paketskåp på offentliga platser runt om i Sverige. Orsaken är att den kraftigt växande e-handeln enligt företaget ställer nya krav på mer flexibel logistik.
- E-handelns tillväxt är fortsatt stark och vi måste erbjuda innovativa leveranssätt för att kunna fortsätta leverera med den höga nivån vi gör idag. Traditionella servicepoint-ombud kommer vara grunden för vårt nätverk, men genom att använda paketautomater kan vi expandera det nationella och internationella nätverket i Sverige på ett effektivt och användarvänligt sätt, säger Niklas Stenman, Affärsutvecklingschef på DHL Parcel Sverige i ett pressmeddelande.
Samarbetar med danska SwipBox
Det hela kommer att ske i samarbete med den danska paketautomatleverantören SwipBox och boxarna kommer bland annat sättas upp i mataffärer.
När paketet är levererat till paketskåpet får mottagaren som vanligt en avisering om att paketet finns att hämta i automaten.
Konceptet har tidigare fått stor spridning i DHL:s hemland Tyskland, där över 3000 paketskåp finns utplacerade.
LÄS MER: