ANNONS

Bra ös under januari - februari kan bli en besvikelse

Bra ös under januari - februari kan bli en besvikelse

E-handeln trotsar årets fattigaste månad.

ANNONS

Kanske är det en tunn plånbok som lockar ut kunderna på nätet - då näthandeln ofta ses som billigare. Oavsett anledning så ökade svensk e-handel sin försäljning med 27 procent under januari, jämfört med samma månad i fjol. Detta enligt det senaste Analysbrevet som idag skickades ut.

I linje med intäktsökningen fick vi se antal order öka med 23 procent och besöken passerade även de 20-procentstrecket. Det var kort och gott en bra månad för de över 300 e-handlare som är med i Ehandel.se Analytics.

Skidor går före e-handel

Dessvärre följer Analysbrevet upp de goda nyheterna med något sämre framtidsutsikter. Februari ska nämligen vara en ganska dålig månad. Januari konkurrerar med februari om bottenplatsen men enligt Ehandel.se Analytics är det faktiskt februari som varit sämst de senaste åren.

- En förklaring till de lägre siffrorna kan vara sportlovet då det kanske är mer intressant att åka skidor än att sitta inomhus och shoppa. Så om din e-handel inte går lika bra som i vanliga fall de närmsta veckorna så är du säkert inte ensam, skriver Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Läs hela månadsbrevet här och ta del av alla fina grafer. Har du inte signat upp ännu för att få brevet varje månad så bör du göra det här. Du kan även som e-handlare bli medlem i Ehandel.se Analytics, vilket är gratis, och ta del av all data själv.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se