Den danska branschorganisationen för e-handel, FDIH, har länge varnat för konsekvenserna av att allt fler danskar e-handlar från utlandet. De danska nätbutikerna får helt enkelt svårt att konkurrera när utländska butiker, som inte har lika höga kostnader för till exempel personal och logistik, kan sälja varor till betydligt lägre priser.
32 miljarder till utlandet
Nu meddelar FDIH, som konstaterar att dansk e-handel har vuxit med 16 procent under året som gått, att danskarna e-handlade för över 32 miljarder danska kronor från utlandet under 2016. Organisationen kallar utvecklingen “explosiv” och varnar för att de utländska e-handelsgiganterna tar över på bekostnad av de danska butikerna.
- Jag tycker att det är ganska bekymrande när den digitala gränshandeln växer snabbare än köpen från de danska nätbutikerna. Var tredje krona går till utlandet, säger Niels Ralund, VD på FDIH, i organisationens nyhetsbrev.
Köpen från utlandet har ökat med över 20 procent jämfört med året innan. Det är framför allt kläder, skor och smycken som danskarna e-handlar från andra länder, och FDIH pekar ut Zalando, Boozt och Asos som problematiska företag i sammanhanget.
Zalando och Amazon tar 5 procent
Enligt FDIH är Zalando den populäraste nätbutiken bland danskarna, och Amazon kommer på andra plats. Tillsammans ska de stå för fem procent av den danska e-handeln.
- All respekt för Amazon och Zalando som är jätteduktiga. Men utvecklingen innebär att vi om några få år har en e-handelsmarknad med ganska få gigantiska butiker som styr alla led i e-handeln, säger Niels Ralund, och fortsätter:
- Jag tycker inte att det är en särskilt sund situation för varken kunder eller verksamheter, och jag är säker på att Danmark och dansk detaljhandel kommer att påverkas negativt.