Vår analysavdelning har tittat närmare på de e-handlare som öppnade butik under förra året. Av de 68 nystartade e-handelsbolag som vi har bolagsdata på så finner vi följande fördelning:
Antal nya butiker i olika branscher 2016:
Som vi kan se är Hus & Hem den kategori som lockar mest. En huvudkategori som innefattar stora underkategorier som Heminredning, Möbler, Belysning, Textilier och Trädgård.
Man skulle kunna tro att branschen Hemelektronik, som har flest år på nacken och förmodligen är den mest mogna på nätet, skulle vara minst attraktiv. Låga marginaler till trots fortsätter dock elektronikbranschen att locka nystartare. Likaså är accessoarer ett hett område att ge sig in på, en huvudkategori som innefattar Klockor, Smycken och Glasögon.
Liknande fördelning året innan
Det är en viss eftersläpningseffekt i att fånga in nystartade butiker och 68 stycken är alltså inte den slutliga siffran för året. När vi tar och tittar närmare på 2015, som bör ge en mer komplett bild, så finner vi 212 nya butiker som vi har bolagsdata på.
Slår vi ut 2015 års nystartare över olika branscher så får vi dock en liknande fördelning som den för 2016. Internet-entreprenörer älskar uppenbarligen Hus & Hem följt av Hemelektronik och Accessoarer.
Antal nya butiker i olika branscher 2015:
Skönhetsbranschen är också ganska stark både 2015 och 2016. Kläder & Mode, som också är en konkurrensutsatt bransch, är populär men där verkar företag vara lite mer försiktiga.
De största kategorierna i Ehandelsindex, som innehåller över 11 000 svenska e-handlare, är följande; Hus & Hem, Sport & Fritid, Kläder & Mode, Hemelektronik och Accessoarer. De senaste årens nystartade bolag håller sig alltså inte långt ifrån dagens redan stora branscher.