ANNONS

I kampen mot Swish: Klarna Direkt blir egen tjänst

I kampen mot Swish: Klarna Direkt blir egen tjänst
David Fock, produktchef på Klarna

Framöver kommer inte e-handlare att behöva ha Klarnas checkout för att kunna erbjuda Klarna Direkt.

ANNONS

När Klarna Direkt lanserades för ungefär ett år sedan tog den snabbt platsen som Swishs största konkurrent. Och vi har knappast sett slutet på hur de två aktörerna kommer att påverka e-handeln. I dag - samma dag som Swish för e-handel gör comeback efter det senaste årets krångel - meddelar nämligen Klarna att Klarna Direkt ska släppas fri från Klarna Checkout (KCO) och framöver även stå på egna ben.

- All den feedback vi har fått har lett till att vi kommer att lansera Klarna Direkt även som en fristående produkt, bekräftar David Fock, produktchef på Klarna.

Hittills ska 6 000 e-handlare ha sålt via Klarna Direkt genom Klarnas kassa. Nu är två miljoner kunder registrerade för att handla med tjänsten, vilket kan jämföras med en miljon i slutet av maj 2016

- Utvecklingen av produkten har slagit förväntningarna med råge.

Populärt för lägre belopp

Hittills har Klarna märkt att de allra flesta av de köp som görs via Klarna Direkt understiger 500 kronor. Betalningsmetoden är framför allt populär för köp inom kläder och skor, mat och dryck samt skönhet.

David Fock menar att tjänsten, nu när den även kommer att stå på egna ben utanför KCO, framför allt kan komma till användning inom prenumerationer, on demand-tjänster, och beställningar av till exempel pizza.

- Men det är bara exempel. Jag ser egentligen inga begränsningar. Vi ser en tydlig trend av att man vill kunna betala med endast ett klick, säger han.

Klarna Direkt, som nu ska ha blivit ett mer populärt betalningsalternativ än både direktbank och kort, blir en fristående tjänst någon gång under 2017. Det är första gången som Klarna lägger en av sina tjänster utanför kassan, om man bortser från fakturorna som en gång i tiden var den enda tjänst som företaget erbjöd.

- Så det här blir lite back to basic men med en mer sofistikerad lösning, säger David Fock.

Blir inte det en förlust för er ekonomiskt sett om man inte måste ta in hela kassan utan bara kan välja en produkt?

- Kanske till viss del, men vi tänker alltid långsiktigt. Här ser vi att nyttan kan vara stor både för kunderna och för handlarna.

Osäker framtid för Swish i KCO

Klarna går ut med sin nya satsning i samma veva som Swish har aviserat att det är dags för ett återinförande av Swish för e-handel. David Fock tycker dock att Swish är mer av en peer-to-peerlösning än så länge, även om Swish och Klarna Direkt förstås har “vissa likheter” när det kommer till e-handel.

- Men vi har fortfarande inte riktigt sett hur Swish för handel fungerar.

Är det inte ett lustigt sammanträffande att ni går ut med att Klarna Direkt blir en egen tjänst precis när Swish gör comeback?

- Haha, det är nog mer ett sammanträffande att det sammanfaller med att Klarna Direkt fyller ett år. Det är det vi fokuserar på, att fira det första året.

När problemen med Swish för handel blev kända i slutet av våren var Klarna snabba med att ta bort Swish som betalmetod i sin kassa. Något återinförande är inte aktuellt förrän det är svart på vitt att allt fungerar.

- De har lite att bevisa den här gången. Vi vill ju se att allt funkar tekniskt innan vi aktiverar Swish igen, säger David Fock.

Varför tror du att Klarna Direkt har gått så bra?

- Jag tror att det löser ett problem. Ibland vill man betala efter att man har fått hem en vara, och ibland när det är något mindre man har köpt vill man betala direkt. Det här löser det. Man får både enkelheten och flexibiliteten.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se