57 procent av de svenska B2B-företagen säljer redan på nätet och 93 procent av företagen tror att den digitala delen av deras egen handel kommer att öka. Det framgår av rapporten “Svensk B2B-handel 2016”, som plattformsleverantören Litium har satt ihop tillsammans med marknadsföringsbyrån Hägvall & Sjöman.
"Väldigt spännande att vara med"
E-handeln till konsumenter har vuxit kraftigt de senaste åren, samtidigt som B2B-tåget har kommit lite på efterkälken. Men av rapporten att döma ser det alltså ut att vara nyheter på väg. Enligt den är 52 procent av de som i dag inte har e-handel pigga på att komma igång inom tre år.
Enligt ett pressmeddelande från Litium, som alltså själv tillhandahåller plattformslösningar för ändamålet, tror företagen att digital handel bland annat ökar försäljningen och förenklar administrationen.
- De närmaste åren kommer allt fler B2B-företag utöka sin digitala närvaro. Samtidigt kommer upplevelsen för inköpare att likna det vi väntar oss som kräsna konsumenter. Det ska bli väldigt spännande att vara med i den utvecklingen, säger Henrik Lundin, VD på Litium, i ett pressmeddelande.
Tar tid att ändra rutiner
Samtidigt är det alltså 43 procent av de tillfrågade företagen som fortfarande inte har någon digital handel. Anledningen till det är enligt rapporten att “B2B-affären är mer komplex”, samt att många har invanda rutiner som kan ta tid att bryta.
“Svensk B2B-handel 2016” bygger på enkätsvar från 118 företag. De som deltagit i undersökningen bedriver bland annat tillverkning och grossistverksamhet. Strax över 40 procent av de aktuella företagen har en omsättning på över 200 miljoner kronor om året.