ANNONS

21-procentig ökning för Adlibris - nära 1,8 miljarder

21-procentig ökning för Adlibris - nära 1,8 miljarder
Adlibris vill hitta nya vägar att nå ut
Foto: Claes Helander

Adlibris sålde i snitt en bok var tredje sekund under 2016.

ANNONS

Adlibrisgruppen lägger ett glatt år till handlingarna. I dag meddelar företaget att 2016 innebar en omsättning på 1,775 miljarder kronor, vilket är en ökning på 21 procent jämfört med året innan. Bolaget tar även upp att resultatet har stärkts under året som gått.

- Med vår tillväxt på 21 procent ökar vi sannolikt mer än e-handelsmarknaden som helhet. Vi gör även ett markant starkare resultat jämfört med förra året, säger Johan Kleberg VD Adlibrisgruppen, i ett pressmeddelande.

Adlibris, som för övrigt nyligen investerade i frakttjänsten Shipwallet, har under året vuxit på alla sina marknader - det vill säga Sverige, Finland och Norge. Drygt 1,5 miljarder av den totala omsättningen stod bokförsäljningen hos Adlibris för, vilket enligt företaget är en ökning på 17 procent jämfört med 2015.

Ökar inom nya områden

 

Adlibris sålde i snitt en bok var tredje sekund under 2016, och under det kommande året hoppas Adlibris kunna fortsätta att spä på läsglädjen genom att nå ut på nya sätt. 

Andra produkter hos Adlibrisgruppen, som till exempel TV-spel och pyssel, har samtidigt ökat med hela 49 procent.

- Vi börjar nå stor försäljning inom för oss relativt nya områden och i omställningen från en dedikerad bokhandel på nätet till ett e-handelsföretag lyckas vi samtidigt fortsätta ta marknadsandelar och behålla passionen inom det område som ligger oss allra varmast om hjärtat: böcker, någonting vi är väldigt stolta över, säger Johan Kleberg.

Adlibrisgruppen omfattar utöver Adlibris även Dischshop, Bamba, Kökets favoriter och Odla. 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se